Adlercreutz: Raaseporin sairaala on elintärkeä koko seudulle

Raaseporin sairaalan yhteispäivystyksen tulevaisuus näyttää epävarmalta. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) hallitus tulee käsittelemään asiaa kevään aikana. Ilman yhteispäivystystä Raaseporin sairaalassa ei voi suorittaa nukutusta vaativia leikkauksia tai tarjota erikoissairaanhoidon päivystystä. Ruotsalaisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Anders Adlercreutzin mielestä yhteispäivystystä tulee ehdottomasti jatkaa.

– Sosiaalinen ja alueellinen yhdenvertaisuus Länsi-Uudellamaalla kokisi kovan iskun Raaseporin sairaalan yhteispäivystyksen alasajon myötä. Kaikkien länsiuusimaalaisten oikeus yhdenvertaiseen hoivaan on uhattuna, mikäli kuntayhtymän hallitus päättää, että yhteispäivystys lakkautetaan. Sosiaali- ja terveydenhuoltouudistus on sitä paitsi edelleen työn alla, joten keskustelu yhteispäivystyksen lakkauttamisesta tällä hetkellä on täysin järjenvastaista. Tulevien maakuntien tulee itse voida päättää siitä, miten hoiva järjestetään, Adlercreutz sanoo.

– Raaseporin sairaala on tärkeä koko alueelle ja oikeus hyvään hoitoon omalla äidinkielellä tulee taata kaikille länsiuusimaalaisille. Riskinä on että nykyiset asukkaat hiljalleen muuttavat pois eikä lähialue enää houkuttele uusia asukkaita mikäli yhteispäivystys lakkautetaan. Tämä voi puolestaan johtaa siihen, että muita palveluita ajetaan alas ja koko alue uhkaa näivettyä. Ison alueen kilpailukyvyn heikentäminen tietoisilla päätöksillä ei todellakaan hyödytä Uuttamaata kokonaisuudessaan, eikä myöskään pääkaupunkiseutua. Nyt tulisi sen sijaan keskittyä toimenpiteisiin, jotka vahvistavat aluetta, kehittävät liikennettä ja palveluita ja näin houkuttelevat uusia asukkaita.