Undervisningsminister Anders Adlercreutz reste den 24–25 mars till Reykjavik för att delta i ett internationellt toppmöte för undervisningsministrar och lärarorganisationer, International Summit on the Teaching Profession 2025 (ISTP).
ISTP samlar undervisningsministrar från ledande länder inom utbildning och utbildningsfackliga representanter för att diskutera frågor som rör utvecklingen av utbildningen. Mötet ordnas en gång om året i samarbete mellan OECD, den internationella paraplyorganisationen för lärarorganisationer Education International och det värdland som utsetts till arrangör av mötet. Årets toppmöte ordnades på Island och var det femtonde ISTP-mötet i ordningen.
Huvudteman för mötet var 1) småbarnspedagogik av hög kvalitet, 2) stödjande av lärare i arbetet med att främja jämlikhet och välfärd samt 3) lärarnas metoder för att engagera unga att bli aktiva samhällsmedlemmar. Ministern höll ett anförande vid de sammanträden som behandlade de två förstnämnda temana.
Minister Adlercreutz betonade behovet av att effektivisera åtgärderna för att avhjälpa bristen på personal inom småbarnspedagogiken. I Finland har man till exempel ökat antalet nybörjarplatser inom högskoleutbildningen för lärare inom småbarnspedagogik. En kompetent och engagerad personal och ett starkt pedagogiskt ledarskap är förutsättningar för att ordna högklassig småbarnspedagogik.
Minister Adlercreutz talade också den 25 mars vid ett evenemang ordnat av Nordiska lärarorganisationers samråd NLS om behoven av att utveckla finansieringssystemen för utbildning i Norden.
Under resan hade ministern även enskilda möten med undervisningsministrar från olika länder. Han träffade kolleger från bland annat Storbritannien, Singapore, Nya Zeeland, Chile, Danmark och delstaten Sydaustralien.
https://i0.wp.com/andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2024/10/WhatsApp-Image-2024-10-31-at-14.20.31.jpeg?fit=1600%2C801&ssl=18011600Andershttp://andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2015/01/AA-stor_480.pngAnders2025-03-27 09:57:242025-03-27 10:05:56Undervisningsminister Adlercreutz deltog i ett toppmöte för undervisningsministrar och lärarorganisationer
Ukrainas presidentpar Volodymyr Zelenskyi och Olena Zelenska besökte Finland onsdagen den 19 mars 2025. SFP:s ordförande, undervisningsminister Anders Adlercreutz deltog i fru Olena Zelenskas och fru Suzanne Innes-Stubbs besök i Jokirinteen koulu i Kyrkslätt.
– Det var fint att få välkomna fru Zelenska och fru Innes-Stubb till Kyrkslätt och Jokirinteen koulu och berätta om det finländska skolsystemet – om vardagen i våra skolor, om elevvården och barns och ungas välbefinnande, om skolmaten och om skyddsrummen och arrangemangen kring dem, säger Adlercreutz.
– Finlands satsningar på skolmat är ingen självklarhet i världen idag. Också det att vi har skyddsrum i våra skolor är unikt och någonting som förstås är obehagligt aktuellt för Ukraina, säger Adlercreutz.
Fru Olena Zelenska fungerar som beskyddare av det projekt som förnyar skolmatssystemet i Ukraina, när hela det ukrainska skolsystemet som bäst reformeras. Finland stöder aktivt reformerna och arbetar tillsammans med Ukraina på att förnya deras skola.
– Finlands utbildningssystem är en framgångsfaktor som uppmärksammats globalt, och en central orsak till att det finländska samhället fungerar så bra som det gör. Utbildningssektorn är en av Finlands prioriteter i vårt bistånd till Ukraina. Jag är glad att vi kan dela med oss av våra lärdomar och hjälpa Ukraina, både mitt under det brinnande anfallskriget och när kriget en dag tar slut, säger Adlercreutz.
Bild: Statsrådet
https://i0.wp.com/andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2025/03/Andersbild-e1742810091896.jpg?fit=1152%2C1440&ssl=114401152Andershttp://andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2015/01/AA-stor_480.pngAnders2025-03-24 11:57:292025-03-24 11:58:28Adlercreutz deltog i Ukrainas presidents maka Olena Zelenskas skolbesök i Kyrkslätt
Lagförslaget som förbjuder användningen av mobiltelefoner i klassrummet debatterades i dag i riksdagen. Propositionen presenterades av SFP:s ordförande, undervisningsminister Anders Adlercreutz.
– Nu försvinner mobiltelefonerna från klassrummen. Dessutom kan skolan i sina ordningsregler också begränsa användningen av dem under rasterna. Jag är glad att lagförslagets behandling i riksdagen nu kommer igång, för jag är övertygad om att detta kommer att förbättra arbetsron i klasserna och via det ha en positiv effekt på elevernas koncentration och inlärning, säger Adlercreutz.
I flera skolor har man redan nu kommit överens om att elevernas egna mobiltelefoner läggs åt sidan under skoldagen, men Adlercreutz betonar att vi nu justerar lagen för att se till att alla skolor har de verktyg som behövs.
– Jag hoppas skolorna nu också utnyttjar möjligheten till en bredare dialog med hemmen om mobiltelefonernas roll i elevernas vardag. Eftersom lagen också möjliggör att i skolans egna ordningsregler begränsa mobiltelefoner under rasterna hoppas jag att man bereder dessa ordningsregler i dialog mellan elever, lärare och föräldrar för att på så sätt förankra beslutet brett, säger Adlercreutz.
– Skolan är en plats där man också lär sig sociala färdigheter, med blicken på skärmen är det svårare att umgås med andra. Vi vuxna behöver inse att vi är rollmodeller för våra unga. Att sätta bort telefonen ibland är nyttigt för oss alla, säger Adlercreutz.
https://i0.wp.com/andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2025/03/781A1868-copy_blogg.png?fit=3152%2C1682&ssl=116823152Andershttp://andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2015/01/AA-stor_480.pngAnders2025-03-04 14:45:142025-04-10 12:29:45Mobilförbud i skolorna debatterades i riksdagen
Undervisningsminister Adlercreutz deltog i ett toppmöte för undervisningsministrar och lärarorganisationer
/0 Kommentarer/i 1 utbildning, blog, blogg, Lehdistötiedote, Pressmeddelande, Regeringen, undervisning, Utbildning /av AndersUndervisningsminister Anders Adlercreutz reste den 24–25 mars till Reykjavik för att delta i ett internationellt toppmöte för undervisningsministrar och lärarorganisationer, International Summit on the Teaching Profession 2025 (ISTP).
ISTP samlar undervisningsministrar från ledande länder inom utbildning och utbildningsfackliga representanter för att diskutera frågor som rör utvecklingen av utbildningen. Mötet ordnas en gång om året i samarbete mellan OECD, den internationella paraplyorganisationen för lärarorganisationer Education International och det värdland som utsetts till arrangör av mötet. Årets toppmöte ordnades på Island och var det femtonde ISTP-mötet i ordningen.
Huvudteman för mötet var 1) småbarnspedagogik av hög kvalitet, 2) stödjande av lärare i arbetet med att främja jämlikhet och välfärd samt 3) lärarnas metoder för att engagera unga att bli aktiva samhällsmedlemmar. Ministern höll ett anförande vid de sammanträden som behandlade de två förstnämnda temana.
Minister Adlercreutz betonade behovet av att effektivisera åtgärderna för att avhjälpa bristen på personal inom småbarnspedagogiken. I Finland har man till exempel ökat antalet nybörjarplatser inom högskoleutbildningen för lärare inom småbarnspedagogik. En kompetent och engagerad personal och ett starkt pedagogiskt ledarskap är förutsättningar för att ordna högklassig småbarnspedagogik.
Minister Adlercreutz talade också den 25 mars vid ett evenemang ordnat av Nordiska lärarorganisationers samråd NLS om behoven av att utveckla finansieringssystemen för utbildning i Norden.
Under resan hade ministern även enskilda möten med undervisningsministrar från olika länder. Han träffade kolleger från bland annat Storbritannien, Singapore, Nya Zeeland, Chile, Danmark och delstaten Sydaustralien.
Adlercreutz deltog i Ukrainas presidents maka Olena Zelenskas skolbesök i Kyrkslätt
/0 Kommentarer/i 1 utbildning, blog, blogg, kyrkslätt, Regeringen /av AndersUkrainas presidentpar Volodymyr Zelenskyi och Olena Zelenska besökte Finland onsdagen den 19 mars 2025. SFP:s ordförande, undervisningsminister Anders Adlercreutz deltog i fru Olena Zelenskas och fru Suzanne Innes-Stubbs besök i Jokirinteen koulu i Kyrkslätt.
– Det var fint att få välkomna fru Zelenska och fru Innes-Stubb till Kyrkslätt och Jokirinteen koulu och berätta om det finländska skolsystemet – om vardagen i våra skolor, om elevvården och barns och ungas välbefinnande, om skolmaten och om skyddsrummen och arrangemangen kring dem, säger Adlercreutz.
– Finlands satsningar på skolmat är ingen självklarhet i världen idag. Också det att vi har skyddsrum i våra skolor är unikt och någonting som förstås är obehagligt aktuellt för Ukraina, säger Adlercreutz.
Fru Olena Zelenska fungerar som beskyddare av det projekt som förnyar skolmatssystemet i Ukraina, när hela det ukrainska skolsystemet som bäst reformeras. Finland stöder aktivt reformerna och arbetar tillsammans med Ukraina på att förnya deras skola.
– Finlands utbildningssystem är en framgångsfaktor som uppmärksammats globalt, och en central orsak till att det finländska samhället fungerar så bra som det gör. Utbildningssektorn är en av Finlands prioriteter i vårt bistånd till Ukraina. Jag är glad att vi kan dela med oss av våra lärdomar och hjälpa Ukraina, både mitt under det brinnande anfallskriget och när kriget en dag tar slut, säger Adlercreutz.
Bild: Statsrådet
Mobilförbud i skolorna debatterades i riksdagen
/0 Kommentarer/i 1 utbildning, blogg, Pressmeddelande, Regeringen, SFP RKP /av AndersLagförslaget som förbjuder användningen av mobiltelefoner i klassrummet debatterades i dag i riksdagen. Propositionen presenterades av SFP:s ordförande, undervisningsminister Anders Adlercreutz.
– Nu försvinner mobiltelefonerna från klassrummen. Dessutom kan skolan i sina ordningsregler också begränsa användningen av dem under rasterna. Jag är glad att lagförslagets behandling i riksdagen nu kommer igång, för jag är övertygad om att detta kommer att förbättra arbetsron i klasserna och via det ha en positiv effekt på elevernas koncentration och inlärning, säger Adlercreutz.
I flera skolor har man redan nu kommit överens om att elevernas egna mobiltelefoner läggs åt sidan under skoldagen, men Adlercreutz betonar att vi nu justerar lagen för att se till att alla skolor har de verktyg som behövs.
– Jag hoppas skolorna nu också utnyttjar möjligheten till en bredare dialog med hemmen om mobiltelefonernas roll i elevernas vardag. Eftersom lagen också möjliggör att i skolans egna ordningsregler begränsa mobiltelefoner under rasterna hoppas jag att man bereder dessa ordningsregler i dialog mellan elever, lärare och föräldrar för att på så sätt förankra beslutet brett, säger Adlercreutz.
– Skolan är en plats där man också lär sig sociala färdigheter, med blicken på skärmen är det svårare att umgås med andra. Vi vuxna behöver inse att vi är rollmodeller för våra unga. Att sätta bort telefonen ibland är nyttigt för oss alla, säger Adlercreutz.