Undervisningsminister Anders Adlercreutz träffade Estlands undervisnings- och forskningsminister Kristina Kallas i Tallinn den 18 februari. Under besöket offentliggjordes ett gemensamt uttalande av Finland och Estland om digitalisering, mediekompetens och artificiell intelligens. Ministrarna diskuterade också dessa teman med olika experter och studerande.
Syftet med ländernas gemensamma uttalande är att understryka att artificiell intelligens, digitalisering och mediekompetens är viktiga medborgarfärdigheter som kontinuerligt behöver utvecklas. Enligt uttalandet är det viktigt att vara med och bestämma om hur artificiell intelligens ska användas och vilken roll den ska ha i Finland, Estland och Europa i framtiden. Det är viktigt att ledarskapet i dessa frågor är i våra egna händer.
– Utbildning har en central roll i digitaliseringen och utvecklingen av artificiell intelligens. Ju mer medvetna, utbildade och inkluderande vi är, desto starkare kan vi möta eventuella framtida utmaningar. Inom detta område vill Finland och Estland ligga i framkant, konstaterar minister Adlercreutz.
Det gemensamma uttalandet undertecknades vid det statliga gymnasiet Pelgulinna Riigigümnaasium i Tallinn. I samband med undertecknandet diskuterade ministrarna med de studerande om vikten av kritiskt tänkande, om resiliens och om de sociala mediernas roll i informationsmiljön.
Vid sitt enskilda möte diskuterade ministrarna bland annat en proposition som Finlands regering lämnat om elevernas användning av egna telefoner och andra mobila enheter i skolorna. Efter mötet träffade ministrarna experter i dessa frågor.
På programmet står också besök i vetenskapsstudion Rakett69 och vid Unicorn Squad, en hobbyklubb som lär ut kunskaper om teknik i synnerhet till flickor i åldern 8–12 år.
Bild: HTM, Raimo Roht.
https://i0.wp.com/andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2025/03/Kristina-Kallas-ja-Anders-Adlercreutz.jpg?fit=1000%2C562&ssl=15621000Andershttp://andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2015/01/AA-stor_480.pngAnders2025-02-18 10:07:052025-03-27 10:09:07Finlands och Estlands gemensamma uttalande betonar vikten av utbildning och mediekompetens i AI-era
Finland klarar sig bäst i världen när det gäller de grundläggande färdigheterna att läsa och räkna. Det visar PIAAC-undersökningen (Programme for the International Acessment of Adult Competencies) som genomförts av OECD. Studien fokuserar på att granska den vuxna befolkningens färdigheter i läsning, räkning och problemlösning. Finland utmärkte sig med att resultaten förbättrats jämfört med 10 år tillbaka, då undersökningen genomfördes senast.
– Det lönar sig att satsa på de grundläggande färdigheterna – därför är regeringens beslut om att lägga till tre årsveckotimmar i modersmål och matematik så viktig, säger undervisningsminister och SFP:s ordförande Anders Adlercreutz. De satsningar vi gör på den grundläggande utbildningen under denna regeringsperiod, som till exempel stödet för lärandet, ger goda förutsättningar för våra barn och unga att förkovra sig och klara sig bra i livet.
PIAAC-undersökningen visar att de nordiska länderna alla rankas högt, inte bara när det gäller läsning, räkning och problemlösning, utan också när det gäller förtroende för andra människor. Finland ligger näst högst då man jämför hur vi litar på andra.
– Förtroendet är det finländska samhällets superkraft. Ju bättre grundläggande färdigheter man har i att hantera information, desto mer sannolikt har man också förtroende för andra. Det här visar hur centrala baskunskaperna är, inte bara för individen utan också för samhället stort. Jag är glad att Finland, och Norden, visar väg i hur man bygger välfungerande och trygga samhällen, säger Adlercreutz.
Mera information:
Specialmedarbetare Andreas Elfving, 050 310 0274
https://i0.wp.com/andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2024/09/Anders_proppen-om-stodet-for-inlarning.jpg?fit=2048%2C1092&ssl=110922048Andershttp://andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2015/01/AA-stor_480.pngAnders2024-12-10 20:31:132024-12-10 20:41:58Adlercreutz: Finländska vuxna världsbäst i läsning och räkning
SFP:s ordförande, undervisningsminister Anders Adlercreutz deltog i Unescos globala möte för undervisningsministrar i Fortaleza, Brasilien 31.10-1.11.2024. Unesco ansvarar för koordineringen och uppföljningen av FN:s Agenda 2030-målsättning som gäller utbildning, och mötets syfte var att granska åtgärder som behövs för att uppnå målsättningen.
– Tillgång till skola och utbildning är en global framtidsfråga. Fortfarande har ca 250 miljoner barn och unga inte möjlighet att gå i skola. Finland har en stark internationell profil i utbildningsfrågor och det är viktigt att vi aktivt fortsätter med att främja temat på global nivå och i vårt biståndsarbete. Tillgången till skola och utbildning är en av de mest centrala byggstenarna i ett jämlikt och framgångsrikt samhälle, säger Adlercreutz.
Utöver bilaterala möten med representanter från bland annat Brasilien, Peru, Chile, Ukraina, USA och Kina representerade Adlercreutz även Finland i två paneler som berörde småbarnspedagogik och inlärning samt läraryrket och dess uppskattning.
– För att Agenda 2030-målsättningen om att alla ska ha tillgång till en lärstig från småbarnspedagogik till andra stadiet behövs ca 50 miljoner fler lärare på global nivå. I Finland uppskattas våra lärare och yrket är attraktivt, men så är det tyvärr inte på alla håll i världen. Här kan vi dela med oss av våra erfarenheter. En annan sak som väcker mycket intresse är vårt system med avgiftsfri skolmat av hög kvalitet. Något som för oss är självklart – men som sannerligen inte är en självklarhet globalt, säger Adlercreutz.
Unescos Global Education Meeting arrangerades i Fortaleza, Brasilien den 31 oktober till den 1 november i anslutning till G20-mötet för undervisningsministrar.
https://i0.wp.com/andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2024/11/Anders-i-Fortaleza.png?fit=1500%2C816&ssl=18161500Andershttp://andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2015/01/AA-stor_480.pngAnders2024-11-02 13:01:442024-11-04 13:04:51Undervisningsminister Adlercreutz i Brasilien: Utbildning är nyckeln till jämlikhet
Finlands och Estlands gemensamma uttalande betonar vikten av utbildning och mediekompetens i AI-era
/0 Kommentarer/i 1 utbildning, blogg, Pressmeddelande, undervisning, Utbildning /av AndersUndervisningsminister Anders Adlercreutz träffade Estlands undervisnings- och forskningsminister Kristina Kallas i Tallinn den 18 februari. Under besöket offentliggjordes ett gemensamt uttalande av Finland och Estland om digitalisering, mediekompetens och artificiell intelligens. Ministrarna diskuterade också dessa teman med olika experter och studerande.
Syftet med ländernas gemensamma uttalande är att understryka att artificiell intelligens, digitalisering och mediekompetens är viktiga medborgarfärdigheter som kontinuerligt behöver utvecklas. Enligt uttalandet är det viktigt att vara med och bestämma om hur artificiell intelligens ska användas och vilken roll den ska ha i Finland, Estland och Europa i framtiden. Det är viktigt att ledarskapet i dessa frågor är i våra egna händer.
– Utbildning har en central roll i digitaliseringen och utvecklingen av artificiell intelligens. Ju mer medvetna, utbildade och inkluderande vi är, desto starkare kan vi möta eventuella framtida utmaningar. Inom detta område vill Finland och Estland ligga i framkant, konstaterar minister Adlercreutz.
Det gemensamma uttalandet undertecknades vid det statliga gymnasiet Pelgulinna Riigigümnaasium i Tallinn. I samband med undertecknandet diskuterade ministrarna med de studerande om vikten av kritiskt tänkande, om resiliens och om de sociala mediernas roll i informationsmiljön.
Vid sitt enskilda möte diskuterade ministrarna bland annat en proposition som Finlands regering lämnat om elevernas användning av egna telefoner och andra mobila enheter i skolorna. Efter mötet träffade ministrarna experter i dessa frågor.
På programmet står också besök i vetenskapsstudion Rakett69 och vid Unicorn Squad, en hobbyklubb som lär ut kunskaper om teknik i synnerhet till flickor i åldern 8–12 år.
Bild: HTM, Raimo Roht.
Adlercreutz: Finländska vuxna världsbäst i läsning och räkning
/0 Kommentarer/i 1 utbildning, blogg, Pressmeddelande, Utbildning /av AndersFinland klarar sig bäst i världen när det gäller de grundläggande färdigheterna att läsa och räkna. Det visar PIAAC-undersökningen (Programme for the International Acessment of Adult Competencies) som genomförts av OECD. Studien fokuserar på att granska den vuxna befolkningens färdigheter i läsning, räkning och problemlösning. Finland utmärkte sig med att resultaten förbättrats jämfört med 10 år tillbaka, då undersökningen genomfördes senast.
– Det lönar sig att satsa på de grundläggande färdigheterna – därför är regeringens beslut om att lägga till tre årsveckotimmar i modersmål och matematik så viktig, säger undervisningsminister och SFP:s ordförande Anders Adlercreutz. De satsningar vi gör på den grundläggande utbildningen under denna regeringsperiod, som till exempel stödet för lärandet, ger goda förutsättningar för våra barn och unga att förkovra sig och klara sig bra i livet.
PIAAC-undersökningen visar att de nordiska länderna alla rankas högt, inte bara när det gäller läsning, räkning och problemlösning, utan också när det gäller förtroende för andra människor. Finland ligger näst högst då man jämför hur vi litar på andra.
– Förtroendet är det finländska samhällets superkraft. Ju bättre grundläggande färdigheter man har i att hantera information, desto mer sannolikt har man också förtroende för andra. Det här visar hur centrala baskunskaperna är, inte bara för individen utan också för samhället stort. Jag är glad att Finland, och Norden, visar väg i hur man bygger välfungerande och trygga samhällen, säger Adlercreutz.
Mera information:
Specialmedarbetare Andreas Elfving, 050 310 0274
Undervisningsminister Adlercreutz i Brasilien: Utbildning är nyckeln till jämlikhet
/0 Kommentarer/i 1 utbildning, Pressmeddelande /av AndersSFP:s ordförande, undervisningsminister Anders Adlercreutz deltog i Unescos globala möte för undervisningsministrar i Fortaleza, Brasilien 31.10-1.11.2024. Unesco ansvarar för koordineringen och uppföljningen av FN:s Agenda 2030-målsättning som gäller utbildning, och mötets syfte var att granska åtgärder som behövs för att uppnå målsättningen.
– Tillgång till skola och utbildning är en global framtidsfråga. Fortfarande har ca 250 miljoner barn och unga inte möjlighet att gå i skola. Finland har en stark internationell profil i utbildningsfrågor och det är viktigt att vi aktivt fortsätter med att främja temat på global nivå och i vårt biståndsarbete. Tillgången till skola och utbildning är en av de mest centrala byggstenarna i ett jämlikt och framgångsrikt samhälle, säger Adlercreutz.
Utöver bilaterala möten med representanter från bland annat Brasilien, Peru, Chile, Ukraina, USA och Kina representerade Adlercreutz även Finland i två paneler som berörde småbarnspedagogik och inlärning samt läraryrket och dess uppskattning.
– För att Agenda 2030-målsättningen om att alla ska ha tillgång till en lärstig från småbarnspedagogik till andra stadiet behövs ca 50 miljoner fler lärare på global nivå. I Finland uppskattas våra lärare och yrket är attraktivt, men så är det tyvärr inte på alla håll i världen. Här kan vi dela med oss av våra erfarenheter. En annan sak som väcker mycket intresse är vårt system med avgiftsfri skolmat av hög kvalitet. Något som för oss är självklart – men som sannerligen inte är en självklarhet globalt, säger Adlercreutz.
Unescos Global Education Meeting arrangerades i Fortaleza, Brasilien den 31 oktober till den 1 november i anslutning till G20-mötet för undervisningsministrar.
Tilläggsuppgifter: Specialmedarbetare Crista Grönroos, 050 441 4257