Lagen för att begränsa användningen av mobiltelefoner i skolorna går framåt. Även om många skolor idag på frivillig väg i samarbete med eleverna har kunnat begränsa användningen av mobiltelefoner under skoltid så har ett klart stöd i lagstiftningen saknats. Nu justeras lagen så att det här blir möjligt.
– Under lektionstid ska man inte sitta och stirra på sin mobiltelefon. Visst kan telefoner användas i undervisningen, det är en sak, men utöver det hör mobiltelefoner inte hemma i klassrummet, säger SFP:s ordförande, undervisningsminister Anders Adlercreutz.
– Mobiltelefonerna tar idag upp en för stor del av ungas, och också många vuxnas, vardag. Speciellt i skolan behöver vi ha klara regler för vad som är acceptabelt, säger Adlercreutz. Lagstiftningen har fallit efter verkligheten, men nu åtgärdar vi det här.
Inlärningsresultaten i den finländska skolan går åt fel håll. Läsningen har blivit sämre, och forskning visar att en del av orsaken kan härledas till en överanvändning av mobiltelefoner.
– När information fladdrar förbi och tiden man engagerar sig med en sak är några sekunder, så förlorar man till sist förmågan att koncentrera sig och ta till sig kunskap, säger Adlercreutz.
– Skolan är också till för att man ska lära sig att hantera sociala situationer och umgås med andra. Det gör man inte om man sitter och stirrar på en telefon, säger Adlercreutz.
Anders Adlercreutz har presenterat ett lagförslag som innebär att användningen av mobiltelefoner i skolorna begränsas. Lagförslaget är nu ute på utlåtanderunda. Om allt går som planerat kan lagen träda i kraft inför läsåret som börjar hösten 2025.
Mera information: Specialmedarbetare Andreas Elfving, tel. 050 310 0274
https://i0.wp.com/andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2024/10/WhatsApp-Image-2024-10-28-at-18.45.01.jpeg?fit=1600%2C834&ssl=18341600Andershttp://andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2015/01/AA-stor_480.pngAnders2024-10-28 18:46:462024-10-29 11:34:56Undervisningsminister Adlercreutz: Skolan är till för att man ska lära sig och umgås, inte sitta och stirra på en skärm
Under hösten blev det klart att medlen för läromedelsproduktion för personer med funktionsnedsättning via social- och hälsovårdsministeriets så kallade STEA-finansiering upphör helt från och med nästa år. Det skapade en ohållbar situation där verksamhetsförutsättningarna riskerades. Efter förhandlingar har man nu hittat en lösning på undervisnings- och kulturministeriet.
– Jag är glad att vi nu kan trygga finansieringen och att produktionen av läromedel för personer med funktionsnedsättning kan fortsätta. Det är viktigt med tanke på allas lika rätt till inlärning, säger SFP:s partiordförande, undervisningsminister Anders Adlercreutz.
Undervisnings- och kulturministeriet tar nu över finansieringsansvaret.
Mera information:
Mikaela Nylander, tel. 050 511 3029
https://i0.wp.com/andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2024/09/Anders_proppen-om-stodet-for-inlarning.jpg?fit=2048%2C1092&ssl=110922048Andershttp://andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2015/01/AA-stor_480.pngAnders2024-10-24 15:24:072024-10-24 15:28:30Adlercreutz: Stödet till undervisningsmaterial för personer med funktionsnedsättning tryggas
En av den här periodens viktigaste reformer på undervisningsministeriet har nu gått vidare till riksdagen. Statsrådet har gett två lagförslag gällande andra stadiets utbildning. Svenska folkpartiets ordförande, undervisningsminister Anders Adlercreutz gläds åt att andra stadiets utbildningar nu ännu bättre kan motsvara behoven som finns.
Vårt samhälle behöver kunnig och motiverad arbetskraft. Nu görs ändringar i finansieringsmodellen för yrkesutbildningen.
– Vår utbildning ska skapa de bästa möjliga förutsättningarna för alla att delta i arbetslivet. De reformer som nu görs möjliggör på ett bättre sätt att man kan slutföra sina studier, börja jobba eller smidigt övergå till fortsatta studier, säger Adlercreutz.
Inom yrkesutbildningen inleds även ett åttaårigt försök med syfte att skapa flexibilitet för anordnarna så att de snabbare ska kunna svara mot det lokala eller regionala behovet av utbildad arbetskraft. Till försöket som inleds i januari 2026 väljs maximalt 40 utbildningsanordnare.
– Vi vill att utbildningsutbudet bättre ska svara mot arbetsmarknadens behov. De som deltar i försöket får friare händer att ordna de flesta yrkesinriktade examina. När företagens behov på det här sättet bättre kan tillgodoses skapas tillväxt, sysselsättning och välstånd. Vid behov kan utbildning också ordnas på engelska, säger Anders Adlercreutz
Stödet för lärande ändras också inom såväl yrkes- som gymnasieutbildningen. Stödkedjan förenhetligas från småbarnspedagogiken till andra stadiet
– Vi förnyar både strukturen och finansieringen och riktar mera medel till stödet. Att få rätt stöd i rätt tid är väsentligt för att alla unga ska hitta en väg framåt, understryker Adlercreutz.
När det gäller gymasieutbildningen görs förändringar så att också andra färdigheter än de rent akademiska uppmärksammas. Vidare möjliggörs att man kan avlägga studentexamen på engelska, enligt strikt avgränsade kriterier. Finansieringsgrunderna revideras också inom gymnasieutbildningen.
– Vi genomför alltså flera länge efterlängtade reformer. Alla ämnen är viktiga, oberoende av om det är fråga om läs-, konst- eller färdighetsämnen. Hädanefter ska man också kunna avlägga ett studentprov i ett konst- och färdighetsämne inom bildkonst, gymnastik och musik, säger Adlercreutz.
https://i0.wp.com/andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2024/09/Anders-staende-inne-1500x891-1.jpg?fit=1500%2C722&ssl=17221500Andershttp://andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2015/01/AA-stor_480.pngAnders2024-10-18 14:15:202024-10-21 14:16:18Adlercreutz: Andra stadiet reformeras
Undervisningsminister Adlercreutz: Skolan är till för att man ska lära sig och umgås, inte sitta och stirra på en skärm
/0 Kommentarer/i 1 utbildning, Pressmeddelande, Regeringen, SFP RKP, Utbildning /av AndersLagen för att begränsa användningen av mobiltelefoner i skolorna går framåt. Även om många skolor idag på frivillig väg i samarbete med eleverna har kunnat begränsa användningen av mobiltelefoner under skoltid så har ett klart stöd i lagstiftningen saknats. Nu justeras lagen så att det här blir möjligt.
– Under lektionstid ska man inte sitta och stirra på sin mobiltelefon. Visst kan telefoner användas i undervisningen, det är en sak, men utöver det hör mobiltelefoner inte hemma i klassrummet, säger SFP:s ordförande, undervisningsminister Anders Adlercreutz.
– Mobiltelefonerna tar idag upp en för stor del av ungas, och också många vuxnas, vardag. Speciellt i skolan behöver vi ha klara regler för vad som är acceptabelt, säger Adlercreutz. Lagstiftningen har fallit efter verkligheten, men nu åtgärdar vi det här.
Inlärningsresultaten i den finländska skolan går åt fel håll. Läsningen har blivit sämre, och forskning visar att en del av orsaken kan härledas till en överanvändning av mobiltelefoner.
– När information fladdrar förbi och tiden man engagerar sig med en sak är några sekunder, så förlorar man till sist förmågan att koncentrera sig och ta till sig kunskap, säger Adlercreutz.
– Skolan är också till för att man ska lära sig att hantera sociala situationer och umgås med andra. Det gör man inte om man sitter och stirrar på en telefon, säger Adlercreutz.
Anders Adlercreutz har presenterat ett lagförslag som innebär att användningen av mobiltelefoner i skolorna begränsas. Lagförslaget är nu ute på utlåtanderunda. Om allt går som planerat kan lagen träda i kraft inför läsåret som börjar hösten 2025.
Mera information: Specialmedarbetare Andreas Elfving, tel. 050 310 0274
Adlercreutz: Stödet till undervisningsmaterial för personer med funktionsnedsättning tryggas
/0 Kommentarer/i 1 utbildning, Pressmeddelande, Regeringen /av AndersUnder hösten blev det klart att medlen för läromedelsproduktion för personer med funktionsnedsättning via social- och hälsovårdsministeriets så kallade STEA-finansiering upphör helt från och med nästa år. Det skapade en ohållbar situation där verksamhetsförutsättningarna riskerades. Efter förhandlingar har man nu hittat en lösning på undervisnings- och kulturministeriet.
– Jag är glad att vi nu kan trygga finansieringen och att produktionen av läromedel för personer med funktionsnedsättning kan fortsätta. Det är viktigt med tanke på allas lika rätt till inlärning, säger SFP:s partiordförande, undervisningsminister Anders Adlercreutz.
Undervisnings- och kulturministeriet tar nu över finansieringsansvaret.
Mera information:
Mikaela Nylander, tel. 050 511 3029
Adlercreutz: Andra stadiet reformeras
/0 Kommentarer/i 1 utbildning, Lehdistötiedote, Pressmeddelande, Regeringen /av AndersEn av den här periodens viktigaste reformer på undervisningsministeriet har nu gått vidare till riksdagen. Statsrådet har gett två lagförslag gällande andra stadiets utbildning. Svenska folkpartiets ordförande, undervisningsminister Anders Adlercreutz gläds åt att andra stadiets utbildningar nu ännu bättre kan motsvara behoven som finns.
Vårt samhälle behöver kunnig och motiverad arbetskraft. Nu görs ändringar i finansieringsmodellen för yrkesutbildningen.
– Vår utbildning ska skapa de bästa möjliga förutsättningarna för alla att delta i arbetslivet. De reformer som nu görs möjliggör på ett bättre sätt att man kan slutföra sina studier, börja jobba eller smidigt övergå till fortsatta studier, säger Adlercreutz.
Inom yrkesutbildningen inleds även ett åttaårigt försök med syfte att skapa flexibilitet för anordnarna så att de snabbare ska kunna svara mot det lokala eller regionala behovet av utbildad arbetskraft. Till försöket som inleds i januari 2026 väljs maximalt 40 utbildningsanordnare.
– Vi vill att utbildningsutbudet bättre ska svara mot arbetsmarknadens behov. De som deltar i försöket får friare händer att ordna de flesta yrkesinriktade examina. När företagens behov på det här sättet bättre kan tillgodoses skapas tillväxt, sysselsättning och välstånd. Vid behov kan utbildning också ordnas på engelska, säger Anders Adlercreutz
Stödet för lärande ändras också inom såväl yrkes- som gymnasieutbildningen. Stödkedjan förenhetligas från småbarnspedagogiken till andra stadiet
– Vi förnyar både strukturen och finansieringen och riktar mera medel till stödet. Att få rätt stöd i rätt tid är väsentligt för att alla unga ska hitta en väg framåt, understryker Adlercreutz.
När det gäller gymasieutbildningen görs förändringar så att också andra färdigheter än de rent akademiska uppmärksammas. Vidare möjliggörs att man kan avlägga studentexamen på engelska, enligt strikt avgränsade kriterier. Finansieringsgrunderna revideras också inom gymnasieutbildningen.
– Vi genomför alltså flera länge efterlängtade reformer. Alla ämnen är viktiga, oberoende av om det är fråga om läs-, konst- eller färdighetsämnen. Hädanefter ska man också kunna avlägga ett studentprov i ett konst- och färdighetsämne inom bildkonst, gymnastik och musik, säger Adlercreutz.