Eduskunnan globaaliryhmä kysyy hallituksen suhtautumista Länsi-Saharan miehitykseen

Eduskunnan Globaaliryhmän puheenjohtaja Satu Hassi (vihr), varapuheenjohtaja Hanna Sarkkinen (vas) ja kansanedustajat Aila Paloniemi (kesk), Timo Harakka (sdp), Anders Adlercreutz (rkp), Veera Ruoho (ps) ovat jättäneet kirjallisen kysymyksen hallituksen suhtautumisesta Länsi-Saharan miehitykseen.

EU-tuomioistuin on joulukuussa 2015 mitätöinyt EU:n ja Marokon välisen kauppasopimuksen, koska sopimus koskee myös Länsi-Saharan luonnonvaroja ja Marokko miehittää Länsi-Saharaa laittomasti. Kansanedustajat kysyvät, vetääkö hallitus tästä johtopäätöksen, ettei Suomi EU-päätöksenteossa voi tukea sellaisten sopimusten solmimista Marokon kanssa, jotka koskevat myös Länsi-Saharan aluetta ja luonnonvaroja. Kansanedustajat kysyvät myös hallituksen suhtautumista Länsi-Saharan itsenäistymispyrkimyksiin ja kansanäänestyksen järjestämiseen asiasta.

Länsi-Sahara on Saharan länsiosassa sijaitseva aavikkovaltio, jossa on vajaa puoli miljoonaa asukasta. Länsi-Saharaa kutsutaan Afrikan viimeiseksi siirtomaaksi, sillä Marokko miehittää edelleen suurta osaa Länsi-Saharasta ja yli 100 000 länsisaharalaista elää edelleen pakolaisleireillä Algeriassa. Sekä YK että Haagin kansainvälinen tuomioistuin ovat tuominneet Marokon miehityksen Länsi-Saharassa, mutta Marokko on yli 30 vuoden ajan kieltäytynyt vetämästä joukkojaan pois maasta.

– Kiistassa on kyse rahasta ja luonnonvarojen hallinnasta. Länsi-Saharalla on rikkaiden kalavesien lisäksi rikkaat malmivarat. Länsimaiden taloudellisia intressejä alueella onkin epäilty kriisin pitkittymisen ja YK:n voimattomuuden syiksi, sanoo Globaaliryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Satu Hassi (vihr.)

– Kansainvälisen yhteisön ja Suomen tulisi edistää voimallisesti Länsi-Saharan tilanteen rauhanomaista ratkaisua, ennen kuin tilanne pääsee yltymään uudeksi aseelliseksi konfliktiksi. Länsi-Saharassa tulee järjestää vihdoin kauan odotettu kansanäänestys alueen tulevasta asemasta ja konfliktin osapuolten tulee sitoutua sen tulokseen. YK:n peruskirjaan kirjattu kansojen itsemääräämisoikeus koskee myös Länsi-Saharan sahrawi-kansaa, sanoo Globaaliryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Hanna Sarkkinen (vas).

Lisätietoja:

Satu Hassi, 09 432 3034