Nuoret työmarkkinoille minijobs-mallin avulla

Lehdistötiedote 21.9.2016
Julkaisuvapaa heti

Viime viikolla Sipilän hallitus esitteli valtion talousarvioesityksensä vuodelle 2017. Odotukset työllisyystoimenpiteistä olivat korkealla, mutta valitettavasti niitä ei lunastettu. Jos hallitus tosissaan tavoittelee työllisyysasteen nostamista lähellekään 72 prosentin tavoitetta ennen vaalikauden loppua, täytyy nuorten työllisyystason nostamiselle luoda uusia mahdollisuuksia, sanoo kansanedustaja Anders Adlercreutz (RKP).

– Nuorisotyöttömyys on hälyttävällä tasolla ja vaatii toimenpiteitä pikimmiten. RKP:n minijobs-mallissa alle 30-vuotias nuori voisi ansaita esimerkiksi 500 euroa kuukaudessa ilman, että tulo vaikuttaisi tukiin tai muihin etuisuuksiin. Nuoret saavat silloin mahdollisuuden arvokkaaseen työkokemukseen, joka edistää työllistymistä tulevaisuudessa. Työllistyminen antaa nuorille myös jalansijan yhteiskuntaan ja ehkäisee siten syrjäytymistä.

Minijobs-malli tarjoaa lisäksi porkkanan työnantajille nuorten palkkaamiselle alhaisempien työnantajamaksujen muodossa. Malli rajoittaa kuukausittaista työaikaa, eli se ei kilpaile vakituisen työpaikan kanssa. Se on työkalu, joka suoraan edistää nuorten työllistymistä ja alentaa samalla työnantajien kynnystä palkata lisätyövoimaa.

– Tilastokeskuksen mukaan nuorisotyöttömyyden taso tämän vuoden elokuussa oli 11,8 prosenttia. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että joka kymmenes nuori, joka ei opiskele, on vaarassa syrjäytyä. Hallituksen aloitteet eivät ole olleet tarpeeksi kunnianhimoisia ratkaistakseen ongelmat. Kehotan hallitusta todella harkitsemaan malliamme yhtenä toimenpiteenä pyrkiessään 110 000 uuden työpaikan tavoitteeseensa.

Lisätietoja:
Anders Adlercreutz