Om fakta, Musk och reglering av sociala medier

På några år har Musk förvandlat X till en plattform där det är svårt att föra en vettig eller konstruktiv diskussion. Neutrala och analytiska reflektioner som leder till sansade tankeutbyten blir allt mer sällsynta. Plattformens värde har sjunkit markant – i alla bemärkelser.

Jag har ännu inte blockerat någon på X, men den dagen närmar sig.

Faktagranskning – som är något helt annat än censur – har ersatts av ”community notes”, och mängden desinformation har skjutit i höjden. ”Alla har rätt till sina egna sanningar” verkar vara den rådande inställningen. Man kan förstås tänka så, och många politiker ser det som opportunt. Själv tänker jag annorlunda.

Det är i hela vårt samhälles intresse att vi kan skilja sanning från lögn.

I Finland har vi traditionellt värderat ärlighet och sanningsenlighet. Därför har medieläskunnighet fått en viktig plats i grundskolans läroplan. Vi vill att våra barn ska kunna skilja sant från falskt och äkta från bluff.

När en plattform som X fungerar som ett mediehus är det i allas intresse att algoritmerna är transparenta och att diskussionen modereras på ett ansvarsfullt sätt.

Plattformens ägare, Elon Musk, har själv blivit en aktiv spridare av desinformation. Min egen ”for you”-feed är fylld av oväsen och Musks inlägg, trots att jag inte följer honom.

Är det då rimligt att Musk försöker påverka allierade länders inrikespolitik? Om han vore en vanlig privatperson eller företagsledare, så kanske. Men när han äger plattformen, styr dess algoritmer och har en position i USA:s nästa regering, är svaret nej.

Det är inte heller rättvist att jämföra Musk med Bill Gates, liksom en del väljer att göra. Gates har aldrig varit lika nära kopplad till politiskt beslutsfattande eller gett lika direkta politiska uttalanden.

Igår meddelade Meta att de kommer att följa X:s exempel i sin faktagranskning. Det är svårt att inte se opportunism och en förberedelse för en möjlig Trump-era bakom beslutet. Kanske lyckas Meta bättre än X. Kanske är deras algoritmer mindre vridna. Jag tvivlar, men hoppas att jag har fel.

Vi kommer inte undan sociala medier. De har förändrat vårt sätt att utbyta information, tankar och erfarenheter. Sociala medier förenar, men de splittrar också. De är inte enbart en positiv uppfinning. Vi vet hur algoritmer styr spridningen av budskap, förstärker dem och ökar polariseringen – både mellan grupper och mellan könen.

Vi vet också att plattformarnas algoritmer används för påverkan, som i Storbritannien 2016 och senast i Moldavien. Det är självklart att EU inte får outsourca sitt beslutsfattande till utländska, ofta ryska, trollfabriker.

Därför behöver vi fungerande faktagranskning. Som beslutsfattare förespråkar jag nödvändig reglering, och jag är glad att Henna Virkkunen nu är EU:s nya digitala kommissionär.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar