Avgörande för Finland att vi har eget flygbolag

Torsten Fagerholm lyfter fram Finnairs läge i sin ledare (HBL 22.1). Jämförelsen med SAS är i sig intressant, även om bolagen är väldigt annorlunda. Staten äger cirka 56 procent av börsnoterade Finnair. Bolaget hör till de strategiskt viktiga bolagen som lyder under statsrådets kanslis ägarstyrning, och som ägarstyrningsminister ansvarar jag för Finnair.
Utmaningarna har varit många, och Fagerholm lyfter helt riktigt fram både Rysslands brutala anfallskrig i Ukraina och innan dess den globala pandemin. Finnair har, under mycket utmanande omständigheter, ändå lyckats ändra sin strategi och har blivit lönsamt igen och även överträffat marknadens förväntningar. Det i sig är en bedrift som Finnairs ledning och hela personal ska ha tack för.
De utmaningar som de stigande kostnader som föranleds av till exempel utsläppshandeln drabbar naturligtvis inte enbart Finnair. Vi får antagligen finna oss i att flygtrafik liksom mycket annat som har hög klimatpåverkan i framtiden är dyrare.
Aktieemissionen Fagerholm lyfter fram skedde utan att staten behövde satsa nya pengar, och utan att statens ägarandel förändrades. En del av ett kapitallån som getts tidigare konverterades till aktier. En del betalades tillbaka till staten. Som helhet stärktes företagets balans och investeringsförmåga.
För ett litet land som Finland är det helt avgörande att vi har ett eget flygbolag där vi kan garantera att kommunikationerna från Finland fungerar, och att vi har direkta flygförbindelser ut i världen. I en värld där Finland som en följd av Rysslands anfallskrig inte mera är en port till öst utan ett land vid Europas yttre gräns är detta mer kritiskt än tidigare.
Ett starkt inhemskt ägande i ett lönsamt Finnair är en klar fördel i dagens globala värld.
Insändaren är publicerad i HBL 5.2.2024.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply