Adlercreutz: Paikalliset tieparannukset saavat jatkoa

Eduskunnan valtiovarainvaliokunnassa neuvotellaan joka syksy ylimääräisistä erityispanostuksista. Näillä voidaan osoittaa varoja erityisen tärkeisiin kansallisiin ja paikallisiin kohteisiin. Anders Adlercreutz on RKP:n vaaliokuntavastaava valtiovarainvaliokunnassa. RKP:n Veronica Rehn-Kivi on valiokunnassa varajäsenenä.

– Näissä neuvotteluissa olemme tämän kauden ajan pystyneet edistämään valtakunnallisesti esimerkiksi yrittäjyyskoulutusta kouluissa. Sen hedelmiä on nähtävillä täällä Kirkkonummellakin.  Olemme myös pystyneet edistämään paikallisesti tärkeitä tiehankkeita, sanoo Adlercreutz.

Esimerkkinä hän mainitsee 51:n valaistuksen, jonka rahoitus turvattiin vuoden 2020 ja 2021 neuvotteluissa.

– 51:n valaistus on merkittävä asia. Vuoden 2020 rahat eivät riittäneet ihan maaliin asti, joten neuvottelemamme vuoden 2021 lisäpanostus oli tarpeen. Vuonna 2020 saimme myös neuvoteltua rahoitusta Fagervikintien päällystämiseen Inkoossa ja Eestinkyläntien perusparannukseen täällä Kirkkonummella.

Tällä hallituskaudella moni alueellisesti tärkeä hanke on edistynyt.

– Evitskogintie sai uuden päällysteen vuosi sitten ja hallituskauden ensimmäisessä lisäbudjetissa varmistimme sen, että Porkkalantie sai kauan kaipaamansa kohennuksen. Masalantie oli pitkään varsinainen murheenkryyni mutta nyt sekin on saanut uuden pinnan. Kokonaisuuteen on syytä olla tyytyväinen, toteaa Adlercreutz

Teihin on tällä hallituskaudella siis tullut alueellisesti selvää kohennusta. Tahti jatkui tänäkin vuonna. Tiistaina valtiovarainvaliokunta julkaisi listan tämän vuoden kohteista.

– Neuvotteluissa saimme järjestettyä rahoitusta Sepänkyläntien päällystämiseen. Tien kunto on nopeasti heikentynyt ja se on paikka paikoin todella huonossa kunnossa. Monelle koululaiselle se on tärkeä reitti ja siksi pidimme sen korjaamista tärkeänä, sanoo Adlercreutz

Läntiselle Uudellemaalle tuli muitakin panostuksia.

– Teiden 25 ja 1102 risteys Raaseporissa on nykykunnossaan selkeästi liikenneturvallisuusongelma. Nyt tämä asia korjataan. Raaseporin kaupunki on tässä ollut hyvin aktiivinen. Olen myös iloinen siitä, että MT 104 saa uutta päällystettä.

Adlercreutz painottaa kuitenkin, että ratayhteyksiä ei saa unohtaa.

– Oma murheenkryynimme on rantarata ja sen tila. Olisi todella tärkeää saada rakennettua radan varteen lisää kaksiraiteisia osuuksia kaukoliikenteen ja paikallisliikenteen yhteiselon helpottamiseksi. Liikennöinnistä ja itse radasta keskustelen säännöllisesti niin VR:n kuin Liikenne- ja viestintäministeriön kanssa. Toivottavasti pääsisimme ensi eduskuntakaudella tässä asiassa eteenpäin, päättää Adlercreutz.

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *