Adlercreutz: Tarvitsemme ennustettavan investointiympäristön yrityksille

– Taloutta elvyttäessä meidän pitää varmistaa, että yritykset selviävät ja että heillä on usko Suomeen investointiympäristönä, sanoo Ruotsalaisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Anders Adlercreutz eduskunnan keskustelussa julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2021–2024.

– Pidemmän aikavälin taloudellisen kehityksemme kannalta olennaista on se, miten käy meidän investointi-intensiiviselle teollisuudellemme. Mikäli vientiyrityksemme menevät nurin emme ainoastaan menetä työpaikkoja, vaan myös mahdollisuuden edes kohtalaisen nopeasti saada taloutemme taas kasvu-uralle. Kansainvälisiä arvoketjuja ei noin vaan rakenneta uudelleen.

Saksan vienti on supistunut voimakkaasti kevään aikana. Suomen Pankin ennusteen mukaan Suomen kustannuskilpailukyky on myös laskussa.

– Meidän pitää luoda Suomesta entistä ennustettavampi ja houkuttelevampi investointiympäristö. Suomeen toimintoja käynnistävä yritys haluaa tietää, että tämän päivän verotaso pätee myös huomenna. Tarvitsemme pitkän tähtäimen sitoumuksen yritysverotuksen tasosta ja investointikannustimista.

0 replies