Leikkaamalla joukkoliikenteestä ei luoda kilpailukykyistä pääkaupunkiseutua Karjaan ja Helsingin välinen Y-juna on viime vuosien aikana joutunut vaaravyöhykkeeseen jo useaan otteeseen. Tiistaina saimme kuulla liikenne- ja viestintäministeriön aikomuksesta lakkauttaa Y-juna ensi vuoden maaliskuussa osana toimenpidettä jolla 6 % valtion VR:ltä hankkimasta ns. ostoliikenteestä lopetetaan. Julkinen liikenne tulee siten heikentymään Uudellamaalla, Suomen kasvukeskuksessa, vain reilu vuosi […]
https://i0.wp.com/andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2014/01/luoma.png?fit=320%2C200&ssl=1200320Andershttp://andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2015/01/AA-stor_480.pngAnders2015-09-25 16:19:052015-09-25 16:19:05Insändare i Kirkkonummen Sanomat om indragningen av Y-tåget 24.9.2015
Visst är vi ett underligt folk. Ju sämre det går, desto mer vill vi piska oss. Det är i vår folksjäl. Men är det vägen till framgång? Vilken är Finlands konkurrensfördel? Varför skulle ett utländsk företag villa komma till Finland för att etablera ett kontor? Det lockas inte hit för att vår budget visar ett […]
https://i0.wp.com/andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2015/08/blog-face_1.jpg?fit=2733%2C1380&ssl=113802733Andershttp://andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2015/01/AA-stor_480.pngAnders2015-09-23 15:58:262015-09-23 15:58:26Anförande i interpellationsdebatten om utbildningen 22.9.2015
Under de senaste åren har Y-tåget mellan Karis och Helsingfors hamnat i farozonen flera gånger. På tisdagen fick vi höra att Kommunikationsministeriet tänker dra in tåget från och med mars nästa år. Det innebär att 6 procent av den så kallade köptrafik som staten köper av VR kommer att dras in. Kollektivtrafiken försämras då i […]
https://i0.wp.com/andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2014/01/rata.png?fit=320%2C200&ssl=1200320Andershttp://andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2015/01/AA-stor_480.pngAnders2015-09-18 14:00:212015-09-18 14:03:51Konkurrenskraft kräver kollektivtrafik - kasta inte grus på skenorna! Insändare i HBL 18.9.2015
En pensionsreform är ingen oviktig sak. Det är inget man kan ta lättvindigt, eller något man kan utackordera åt någon annan att sköta. Det är i allra högsta grad en strategisk fråga som har ett stort inflytande på vårt arbetsliv och vår konkurrenskraft. Därför måste man ta reformen på allvar, man måste våga leda. Den reform som nu […]
https://i0.wp.com/andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2015/08/blog_Face-2.jpg?fit=2424%2C1269&ssl=112692424Andershttp://andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2015/01/AA-stor_480.pngAnders2015-09-08 21:45:392015-09-08 21:47:10Anförande i remissdebatten om pensionsreformen 8.9.2015
SKRIFTLIGT SPÖRSMÅL Förbättra kustbanan Till riksdagens talman EU har startat ett trafikprojekt och reseverat ca 26 miljarder euro för att utveckla stambansnätet i Europa. Tågförbindelsen mellan Åbo och Helsingfors är en del av den europiska stambanan. Kustbanan är utan tvekan en av de viktigaste delarna av infrastrukturen i södra Finland. Kustbanan fungerar idag långt ifrån […]
Insändare i Kirkkonummen Sanomat om indragningen av Y-tåget 24.9.2015
/0 Comments/in blog, kollektivtrafik, Public transport /by AndersLeikkaamalla joukkoliikenteestä ei luoda kilpailukykyistä pääkaupunkiseutua Karjaan ja Helsingin välinen Y-juna on viime vuosien aikana joutunut vaaravyöhykkeeseen jo useaan otteeseen. Tiistaina saimme kuulla liikenne- ja viestintäministeriön aikomuksesta lakkauttaa Y-juna ensi vuoden maaliskuussa osana toimenpidettä jolla 6 % valtion VR:ltä hankkimasta ns. ostoliikenteestä lopetetaan. Julkinen liikenne tulee siten heikentymään Uudellamaalla, Suomen kasvukeskuksessa, vain reilu vuosi […]
Anförande i interpellationsdebatten om utbildningen 22.9.2015
/0 Comments/in blog, undervisning /by AndersVisst är vi ett underligt folk. Ju sämre det går, desto mer vill vi piska oss. Det är i vår folksjäl. Men är det vägen till framgång? Vilken är Finlands konkurrensfördel? Varför skulle ett utländsk företag villa komma till Finland för att etablera ett kontor? Det lockas inte hit för att vår budget visar ett […]
Konkurrenskraft kräver kollektivtrafik – kasta inte grus på skenorna! Insändare i HBL 18.9.2015
/0 Comments/in blog, kestävä kehitys, Uncategorized, Public transport /by AndersUnder de senaste åren har Y-tåget mellan Karis och Helsingfors hamnat i farozonen flera gånger. På tisdagen fick vi höra att Kommunikationsministeriet tänker dra in tåget från och med mars nästa år. Det innebär att 6 procent av den så kallade köptrafik som staten köper av VR kommer att dras in. Kollektivtrafiken försämras då i […]
Anförande i remissdebatten om pensionsreformen 8.9.2015
/0 Comments/in blog /by AndersEn pensionsreform är ingen oviktig sak. Det är inget man kan ta lättvindigt, eller något man kan utackordera åt någon annan att sköta. Det är i allra högsta grad en strategisk fråga som har ett stort inflytande på vårt arbetsliv och vår konkurrenskraft. Därför måste man ta reformen på allvar, man måste våga leda. Den reform som nu […]
Skriftligt spörsmål om kustbanan 26.8.2015
/0 Comments/in blog, kollektivtrafik, Public transport /by AndersSKRIFTLIGT SPÖRSMÅL Förbättra kustbanan Till riksdagens talman EU har startat ett trafikprojekt och reseverat ca 26 miljarder euro för att utveckla stambansnätet i Europa. Tågförbindelsen mellan Åbo och Helsingfors är en del av den europiska stambanan. Kustbanan är utan tvekan en av de viktigaste delarna av infrastrukturen i södra Finland. Kustbanan fungerar idag långt ifrån […]