Undervisningsminister Adlercreutz i Brasilien: Utbildning är nyckeln till jämlikhet

SFP:s ordförande, undervisningsminister Anders Adlercreutz deltog i Unescos globala möte för undervisningsministrar i Fortaleza, Brasilien 31.10-1.11.2024. Unesco ansvarar för koordineringen och uppföljningen av FN:s Agenda 2030-målsättning som gäller utbildning, och mötets syfte var att granska åtgärder som behövs för att uppnå målsättningen.

– Tillgång till skola och utbildning är en global framtidsfråga. Fortfarande har ca 250 miljoner barn och unga inte möjlighet att gå i skola. Finland har en stark internationell profil i utbildningsfrågor och det är viktigt att vi aktivt fortsätter med att främja temat på global nivå och i vårt biståndsarbete. Tillgången till skola och utbildning är en av de mest centrala byggstenarna i ett jämlikt och framgångsrikt samhälle, säger Adlercreutz.

Utöver bilaterala möten med representanter från bland annat Brasilien, Peru, Chile, Ukraina, USA och Kina representerade Adlercreutz även Finland i två paneler som berörde småbarnspedagogik och inlärning samt läraryrket och dess uppskattning. 

– För att Agenda 2030-målsättningen om att alla ska ha tillgång till en lärstig från småbarnspedagogik till andra stadiet behövs ca 50 miljoner fler lärare på global nivå. I Finland uppskattas våra lärare och yrket är attraktivt, men så är det tyvärr inte på alla håll i världen. Här kan vi dela med oss av våra erfarenheter. En annan sak som väcker mycket intresse är vårt system med avgiftsfri skolmat av hög kvalitet. Något som för oss är självklart – men som sannerligen inte är en självklarhet globalt, säger Adlercreutz.

Unescos Global Education Meeting arrangerades i Fortaleza, Brasilien den 31 oktober till den 1 november i anslutning till G20-mötet för undervisningsministrar.

Tilläggsuppgifter: Specialmedarbetare Crista Grönroos, 050 441 4257

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *