Adlercreutz: En strategisk funktion får inte stupa på interna hyror

Pressmeddelande 20.5.2016
Publiceringsfritt genast

Inrikesministeriet har meddelat att sjöbevakningsstationen i Porkala kommer att läggas ned. De höga fastighetskostnaderna sägs vara orsaken till beslutet.

– Att statens interna hyror är för höga kan inte vara ett skäl att sluta med en strategiskt viktig verksamhet. Man måste kunna tänka längre än så. Sjöbevakningen är en uppgift som man bör ta hand om och som inte kan skötas av någon annan myndighet. Porkala är en strategiskt viktigt utpost i Finska viken, och sjöbevakningsstationens nuvarande läge är optimalt för denna verksamhet, säger riksdagsledamot Anders Adlercreutz (SFP).

För endast två år sedan flyttades sjöbevakningsutbildningen till Porkala från Esbo. Nu är tanken att flytta utbildningen till Åbo i stället, trots att verksamheten har hunnit etablera sig och samarbetet med lokala aktörer fungerar bra. Ytterliggare kommer nu östgränsen att få tilläggsresurser.

– Under den förra regeringsperioden överförde man resurser till östgränsen, eftersom man trodde att trafiken där skulle öka. Detta realiserades inte. Nu flyttar man i praktiken tilläggsresurser från Finska viken till östgränsen, trots att vi vet att aktiviteten på Östersjön under de senaste åren har ökat, inte minskat, säger Adlercreutz.

 

Tilläggsuppgifter:
Anders Adlercreutz
tel. 044 981 0191

Nollenergihus är inte motiverade i Finland – vi borde ta en time-out i beredningen och se över hela vår energieffektivitetslagstiftning

Pressmeddelande 7.5.2016
Publiceringsfritt genast

 

Propositionen om lagen om nära-nollenergibyggnader är på remissrunda. Lagförslaget baserar sig på ett EU-direktiv från år 2010, enligt vilket alla nya byggnader ska vara nära noll-energibyggnader från och med 2020. Målsättningen med lagförslaget är att minska på byggnaders energianvändning och samtidigt främja användandet av förnybar energi i byggnader.

– Lagförslagets fokus ligger på att förbättra energieffektiviteten, vilket givetvis är eftersträvansvärt. Nu håller dock beredningen på att totalt glömma bort att se på byggandet ur en bredare synvinkel. Vi kan inte endast utgå från energieffektivitet då vi utvärderar byggnaders miljövänlighet, utan byggnadens hela livscykel måste tas i beaktande. Endast genom detta kan vi se den totala belastningen på miljön, säger riksdagsledamot Anders Adlercreutz (SFP).

Med hjälp av mer isolering försöker man förbättra energieffektiviteten. Ökad isolering leder dock lätt till riskabla och framförallt sårbara konstruktioner. Massiva väggkonstruktioner, som t.ex. stock eller tegel, är säkra. Vi vet av erfarenhet att de fungerar, vi vet att de håller och vi vet att de bidrar till ett gott inomhusklimat.

Om vi nu gör de planerade åtstramningarna riskerar vi inte bara att ytterligare förkorta våra byggnaders livslängd och skapa nya problembyggnader, vi skjuter även vår egen träindustri i foten när vi tar avstånd från den trend av ekologiskt hållbart byggande som sveper över Europa – en trend som vår byggindustri absolut borde hoppa på.

– Hela energieffektivitetslagstiftningen borde nu ta en time-out tills vi får mer forskningsbaserad information om vilka lösningar och metoder som vi borde tillämpa i Finland. För mycket av vår nationella egendom sitter i våra byggnader för att vi skall ha råd att ge oss in på detta vågspel, säger Adlercreutz.

 

Tilläggsuppgifter:
Anders Adlercreutz
tel. 044 981 0191

Regeringen Sipilä måste ta sitt ansvar för kollektivtrafiken i Västnyland

Pressmeddelande 27.4.2016
Publiceringsfritt genast

En månad efter att Y-tåget dragits in och IC-tågens hållplatser ändrats kan vi med facit på hand säga att den bestörtning som indragningarna väckte bland nylänningarna var befogad. ”De var inte enbart farhågor, nu vet vi att de är fakta. Människor flyttar bort och säger upp sig från sina arbetsplatser. Skolelever väntar i timtal före och efter skolan, och måste t.o.m. i vissa fall övernatta på skolorten. Vardagen för många barnfamiljer har blivit ohållbar”, säger riksdagsledamot Anders Adlercreutz (SFP).

– Statsminister Sipilä anser att decentralisering kan vara Finlands konkurrensfördel, men samtidigt har regeringen via en totalt ostrategisk, rent fiskal åtgärd direkt bidragit till att Västnyland utarmas. Situationen är oacceptabel. Den strider mot regeringens uttalade mål, och sätter speciellt dem som inte har tillgång till bil i en omöjlig situation. I Y-tågets fall handlade det om en inbesparing på en dryg miljon euro. Den inbesparingen kan på intet vis rättfärdiga de problem som människor nu möter, och den ekonomiska förlust regionen lider, säger Adlercreutz.

Vi skall utvidga pendlingsområdena, inte förminska dem. Både HRT och VR har själva medgett att situationen är problematisk. Regeringen måste inse att det inte är hållbart att lämna en hel region åt sitt öde utan fungerande trafikförbindelser. Regeringen Sipilä och minister Berner måste tänka om, och ta till åtgärder för att trygga kollektivtrafiken i Västnyland, säger Adlercreutz.

 

Tilläggsuppgifter:
Anders Adlercreutz
tel. 044 981 0191

Riksdagens Globalgrupp frågar om regeringens inställning till Väst-Saharas ockupation

Ordförande för riksdagens Globalgrupp Satu Hassi (Gröna), vice ordförande Hanna Sarkkinen (VF) och riksdagsledamöterna Aila Paloniemi (C), Timo Harakka (SDP), Anders Adlercreutz (SFP) och Veera Ruoho (Sannf) har lämnat in ett skriftligt spörsmål gällande hur regeringen förhåller sig till ockupationen av Västsahara.

EU-domstolen har i december 2015 upphävt handelsavtalet mellan EU och Marocko. Avtalet gäller också naturresurserna i Västsahara och Marocko ockuperar området olagligt. Riksdagsledamöterna frågar ifall regeringen av detta drar den slutsatsen, att Finland i EU-beslutsfattandet inte kan stöda att man ingår avtal med Marocko som även berör Västsaharas område och naturresurser. Riksdagsledamöterna frågar också om regeringens inställning till Västsaharas strävan efter självständighet och ordnandet av en folkomrösting i frågan.

Västsahara är en ökenstat i Saharas västliga delar med lite under en halv miljon invånare. Västsahara kallas för Afrikas sista koloni, eftersom Marocko fortfarande ockuperar en stor del av dess område och över 100 000 av det västsahariska folket ännu lever på flyktingläger i Algeriet. Både FN och den internationella domstolen i Haag har fördömt Marockos ockupation av Västsahara, men Marocko har redan i över 30 års tid vägrat att dra tillbaka sina trupper från landet.

– Konflikten bottnar i pengar och kontroll över naturresurser. Västsahara har förutom rika fiskevatten också rika malmreserver. Västländernas ekonomiska intressen har också länge misstänkts vara orsak till att konflikten dragits ut och FN varit kraftlös, säger Globalgruppens ordförande, riksdagsledamot Satu Hassi (Gröna).

– Det internationella samfundet och Finland borde starkt främja en fredlig lösning på situationen i Västsahara, innan det hinner eskalera till en ny beväpnad konflikt. En länge väntad folkomröstning bör ordnas i Västsahara om områdets framtid och konfliktens parter ska binda sig till folkomröstningens resultat. Folkens självvestämmanderätt, vilken finns skriven i FN-stadgan, gäller även Västsaharas sahrawifolk, säger Globalgruppens vice ordförande, riksdagsledamot Hanna Sarkkinen (VF).

 

Tilläggsinformation:

Satu Hassi, 09 432 3034
Hanna Sarkkinen, 050 512 2606

 

Adlercreutz: Har Finland råd med att inte låta invandrare arbeta?



Pressmeddelande
Publiceringsfritt genast

 

I sitt svar till riksdagsledamot Anders Adlercreutz (SFP) spörsmål om asylsökandes sysselsättning säger arbets- och justitieminister Jari Lindström att ”många parter har föreslagit att de asylsökandes arbetsmöjligheter ska främjas genom att man förkortar väntetiden på rätten att arbeta”, men att ”en väsentlig del i detta resonemang är att man ska undvika politiska förändringar som lockar asylsökande till landet.”

– Menar ministern faktiskt att Finland inte vill underlätta sysselsättningen av asylsökande med motiveringen att vi då skulle locka hit en tsunami av arbetsföra och -villiga invandrare, som skulle delta i samhället, dra sitt strå till stacken och betala skatt – och på så sätt bidra till att avhjälpa vårt hållbarhetsunderskott, frågar Adlercreutz.

År 2015 anlände drygt 32 000 asylsökande i Finland, av vilka den största delen är i arbetsför ålder. De asylsökande som har bestyrkt identitet får enligt lagen börja förvärvsarbeta efter tre månader, medan de utan identitetshandlingar är tvungna att vänta i sex månader innan de har tillstånd att arbeta i Finland.

– Minister Lindström verkar anse att det är bättre för både de asylsökande och Finland att de tvingas vara sysslolösa i ett halvt år eller längre, i stället för att aktivt delta i samhället och förtjäna sitt uppehälle. Är det hela regeringens linje att möjligheten till arbeta, lön och att betala skatt är en attraktionsfaktor som inte får associeras med Finland? I stället för att fokusera på att göra Finland så oattraktivt som möjligt är det nu dags att på allvar ta itu med den stora utmaningen – , snabb och effektiv integration av invandrarna. Det här borde vara en självklar prioritet för hela riskdagen, konstaterar Adlercreutz.

 

Tilläggsuppgifter:
Anders Adlercreutz
044 981 0191

Investeringen får inte stoppas nu

Pressmeddelande
Publiceringsfritt genast

Adlercreutz och Blomqvist lämnade in skriftligt spörsmål om elektrifieringen av Hangö-Hyvinge-banan:

Investeringen får inte stoppas nu

Elektrifieringen av Hangö-Hyvinge-banan bör avancera.

Det säger SFP:s riksdagsledamöter Anders Adlercreutz och Thomas Blomqvist som i ett skriftligt spörsmål kräver att regeringen redogör för sina planer för elektrifieringen av Hangö-Hyvinge-banan. De betonar att Hangö hamn aldrig tidigare har haft så livlig trafik som nu. Mer än fyra miljoner ton gods fraktades via hamnen under år 2015.

– För ett år sedan bestämde dåvarande regeringen att ge tre miljoner euro i understöd för att påbörja förbättringen av banan. Nu har Trafikverket antytt att arbetet inte kommer att komma igång, trots att planen för hur elektrifieringen skulle genomföras är så gott som klar, säger Blomqvist.

Ett fungerande nätverk av vägar och järnvägar är en grundläggande förutsättning för att företag ska kunna verka, handeln löpa och Finlands ska få tillväxt i ekonomin. Ett behövligt projekt som skulle ge samhällsekonomisk nytta är elektrifieringen av Hangö-Hyvinge-banan. För Hangö hamn skulle det här vara en livsviktig investering, en investering som även skulle ha positiva effekter för hela regionen.

– Hangö-Hyvinge-banavsnittet är det enda banavsnittet i södra Finland som inte har elektrifierats. En elektrifiering av banan är välmotiverad också med tanke på svaveldirektivet som trädde i kraft 2015 och som höjde kostnaderna för sjötransporter, säger Adlercreutz.

– En elektrifiering av Hangö-Hyvinge-banan möjliggör en utökad användning av Hangö hamn samtidigt som investeringen också minskar utsläppen från tågtrafiken. Effektiv frakt av gods hämmas rejält ifall vi upprätthåller flaskhalsar på våra tågbanor, säger Blomqvist och Adlercreutz.

 

Tilläggsuppgifter:
Anders Adlercreutz 044-981 0191
Thomas Blomqvist 050-512 1776

Isolerar vi ihjäl våra byggnader?

Pressmeddelande 9.2.2016
Publiceringsfritt genast

 

Denna fråga ställer riksdagsledamot Anders Adlercreutz på sitt seminarium som han ordnar på Riksdagens infocenter torsdagen den 11 februari. Samtidigt som vi successivt ökat isoleringskraven för våra byggnader lider ett ökande antal finländare av symptom orsakade av dålig inomhusluft.

– Lagen om nära-nollenergibyggnader och ändringen i lagen om energicertifikat för byggnader kommer att behandlas av riksdagen under det kommande året. I båda lagarna spelar räknemetoden av byggnaders energieffektivitet en stor roll. Det är på tiden att vi tar tag i frågan för att utveckla välgrundade standarder – både ur hållbarhets- och hälsosynvinkel, säger Adlercreutz.

Kraven på energieffektivt byggande bereder vägen för nära-nollenergihus, men experter är inte överens ifall ökad isolering blir vår räddning eller vårt fördärv. På seminariet talar professor emerita i mikrobiologi och ansvarig forskare Mirja Salkinoja-Salonen från Helsingfors universitet om den så kallade femte epidemin, där byggnaderna gör oss sjuka. Dåligt genomförd isolering stänger in fukt i byggnadens stomme, där mögelpartiklar sedan börjar utvecklas och sprids i inomhusluften på grund av ventilationssystemen.

Dålig inomhusluft är mycket skadlig för hälsan och utvecklar luftvägssjukdomar. Skolbyggnader, sjukhus och äldreboende där inomhusluften orsakat omfattande problem för dem som blivit utsatta har figurerat i nyheterna under en längre tid.

– Det är dags att se energieffektivitet ur en bredare synvinkel, inte stirra sig blind på energiförbrukningen. I stället borde vi inkludera beräkningar som tar i beaktande husets hela livscykel, allt från materialanvändning till energiförbrukning till återvinning av byggnadsmaterialet. På detta sätt får vi en helhetsuppfattning om hur energieffektivt byggande egentligen är, samtidigt som vi skulle skapa fler friheter för husbyggare gällande material-, uppvärmnings- och ventilationslösningar, menar Adlercreutz.

Under seminariet hörs även överingenjör Jyrki Kauppinen från miljöministeriet, professor i byggnadsfysik Juha Vinha från Tammerfors tekniska universitet samt arkitekt Lars-Erik Mattila. Mattila skrev sitt diplomarbete om ”framtidens hus”, där han använde sig av traditionella byggnadsmetoder- och material, och där luftventilationen fungerar med hjälp av tyngdkraft i stället för med teknisk ventilation.

– Vi har inte längre råd med att fortsätta bygga som vi gör idag. Det finns orsak att allvarligt överväga om vi är på väg att gå för långt i våra krav på energieffektivitet på bekostnad av både helhetsekonomin, ekologin och vår hälsa. Byggandet borde planeras långsiktigt och husen borde vara beboeliga i hundra år, inte 30-40 år som de tyvärr ofta är idag. Hur energieffektivt är det egentligen att bygga nya hus med allt kortare mellanrum då de gamla orsakar hälsoproblem, frågar Adlercreutz.

Seminariet ”Isolerar vi ihjäl våra byggnader?” torsdag 11 februari kl. 18-20 i Riksdagens infocenter, Arkadiagatan 3, Helsingfors. Välkommen!

 

Tilläggsuppgifter:

Anders Adlercreutz
Riksdagsledamot, tel. 044 981 0191

Crista Grönroos
Assistent, tel. 050 574 2284

Adlercreutz kräver i skriftligt spörsmål: Asylsökande ska kunna jobba direkt

Pressmeddelande 1.2.2016
Publiceringsfritt genast

 

Vad ämnar regeringen göra för att försnabba och underlätta sysselsättningen av asylsökande, undrar Anders Adlercreutz (SFP) i ett skriftligt spörsmål han lämnade in i dag. För närvarande måste asylsökande med bestyrkt identitet vänta i tre månader innan de kan arbeta, medan asylsökande utan identitetshandlingar måste vänta i sex månader.

– Tusentals asylsökande är idag tvungna att passivt vänta på ett beslut om uppehållstillstånd utan möjlighet till sysselsättning. Samtidigt är viljan att arbeta och integreras uppenbar. Här borde vi ta modell efter Sverige, där man kan börja arbeta direkt efter ankomst tack vare ett specialtillstånd, säger Adlercreutz.

Asylsökande utan identitetsbevis har mött stora svårigheter i att öppna bankkonto, eftersom lagen kräver att kunden ska kunna identifieras. Arbetsgivarna kräver i sin tur bankkonto för lönebetalning.

Migrationsverket piloterar som bäst ett betalkort för asylsökande, till vilket den månatliga stödsumman betalas. Betalkortet, som fungerar som ett prepaid-kort, kan användas i alla affärer i Finland. Det är i princip även tekniskt möjligt att betala lön till kortet.

– Betalkortet borde tas i bruk på nationell nivå så snabbt som möjligt. Dessutom borde möjligheten att få lön på kortet aktiveras genast, så att i alla fall de asylsökande som kan arbeta inom ramarna för den nuvarande lagstiftningen kunde göra det så snabbt som möjligt, säger Adlercreutz.

Svenska riksdagsgruppen kommer på tisdag eftermiddag att besöka asylmottagningen i Evitskog i Kyrkslätt och diskuterar där problemen med flyktingarnas integration.

 

Tilläggsuppgifter:

Anders Adlercreutz, tel. 044 981 0191

Statsministern har ansvar för regeringens trovärdighet – dags att sluta fiska efter politiska poäng

Pressmeddelande 14.1.2016
Fritt för publicering

 

Adlercreutz och Biaudet: I ljuset av de senaste dagarna nyheter är det klart att alla ministrar inte insett sitt ansvar och sin position.

Det är dags för statsrådet att inse att varje minister även har ett ansvar för helheten – och att partipolitiken måste sättas åt sidan när man sätter sig i ministerbilen. I ljuset av de senaste dagarna nyheter är det klart att alla ministrar inte insett sitt ansvar och sin position. Statsminister Sipiläs regering skapar mer kaos än ordning, mer rädsla än trygghet och förtroendet för rättsstat, myndigheter, för att inte tala om ledande politiker, sviktar. Detta har ingen regeringskoalition lyckats få till stånd tidigare, säger Sfp s riksdagsledamöter Eva Biaudet och Anders Adlercreutz.

Flyktingfrågan har varit väl framme i medierna på senare tid. På basen av våra ministrars uttalanden kan man lätt tro att Finland står inför oöverstigliga utmaningar och att hela vår samhällsordning är på bristningsgränsen p.g.a. 32.000 asylsökanden.

”Statsminister Sipilä efterlyste en krismedvetenhet då han tillträdde. Men då var det tal om ekonomin. Ingen gagnas av att ministrar blåser upp orosmoln och motsättningar mellan människor och förstorar hotbilderna. För att åstadkomma omfattande samhällsreformer måste regeringen skapa förtroende  för att de politiska beslutsfattarna tar hänsyn till olika folkgruppers intressen, att de värnar om  grundläggande värderingar i vårt rättssystem. Samtidigt måste regeringen inse att verkliga hotbilder, som extremistiska gatupatruller, inte får negligeras. De måste bestämt fördömas ”, säger Adlercreutz

Nyårsnattens beklagliga händelser i Köln har återspeglats i debatten även här hemma. Det är en viktig diskussion men kan inte ge vid handen att våld och trakassering av kvinnor är ett nytt  fenomen  eller särskilt kopplat till utlänningar. De största finländska kvinnoorganisationerna har unisont i offentligheten påmint om att detta är ett allvarligt problem i Finland sedan långa tider. Ingenting av det som skett här tyder på att det finns någon koppling mellan händelserna i Finland och vad som skedde i Köln. Det har även den ansvarige utredaren Thomas Elfgren konstaterat. Trots det går försvarsministern Niinistö ut med ett budskap som drar likhetstecken mellan Tahrir-skvärens händelser, Köln och Helsingfors järnvägsstations folkanhopning under nyåret. Det här är oansvarigt särskilt med tanke på att han är just försvarsminister och hans agerande kan ge bilden av att det föreligger säkerhetspolitiska hot. Försvarsministerns uttalande tyder på en bristande förståelse för sin egen och regeringens position, säger Eva Biaudet

De ultranationalistiska och rent rasistiska gatupatrullerna har oväntat fått förståelse från statsrådets håll. Speciellt oroväckande är att vår justitieminister inte ser den rättspolitiska problematiken i att det patrulleras på våra gator i syfte att trygga ett vitt Finland. Att Sipilä igår gick ut med ett uttalande som på intet sätt andas en förståelse för patrullernas möjliga konsekvenser är oroväckande. Är det så, att ministrarna Orpo och Stubb  är den enda medlemmarna av statsrådet som inser situationens allvar?

”Vi har förståelse för de svårigheter regeringen möter. Men regeringens  svar kan inte vara det, att ministrar tävlar om att göra utspel för att sätta fokus på nya hotbilder medan verkliga orosfaktorer samtidigt bagatelliseras, uppenbarligen endast  i syfte att täppa till läckor i det egna understödet. Vi hoppas att statsminister Sipilä snarast går igenom regeringens interna spelregler med sina ministrar. Statsrådet har ett ansvar för landets utveckling på sikt och för att upprätthålla förtroende för det politiska systemet – och skall agera därefter”, avslutar Adlercreutz och Biaudet.

 

Tilläggsuppgifter:

Anders Adlercreutz, tel. 044-981 0191

Eva Biaudet, tel. 050-512 1846

Anders Adlercreutz anställde ny riksdagsassistent

Pressmeddelande 12.1.2016
Fritt för publicering

 

Politices kandidat Crista Grönroos har blivit anställd som riksdagsledamot Anders Adlercreutz nya riksdagsassistent från och med den 7 januari 2016. Adlercreutz före detta assistent Anna Abrahamsson började som förbundssekreterare för Svensk Ungdom i årsskiftet.

Grönroos är uppvuxen i Esbo och är på slutrakan i sina studier i allmän statslära med inriktning på miljö- och klimatfrågor vid Helsingfors universitet. Hon återvände vid jul till Finland efter utbytesstudier i bl. a. miljö- och energipolitik i Paris vid Sciences Po Paris School of International Affairs. Grönroos har tidigare arbetat som forskningsassistent vid Forskningsinstitutet vid Svenska social- och kommunalhögskolan, samt som praktikant vid utrikesministeriets enhet för planering och forskning. Vid sidan av studierna har Grönroos även varit aktiv i studentorganisationer i egenskap av ordförande och ekonomiansvarig.

”Klimat- och energifrågorna kommer att ha en synlig plats i miljöutskottets arbete denna valperiod. Crista är mycket bevandrad i ämnet och kommer därför att vara en viktig kugge i riksdagsarbetet”, säger Anders Adlercreutz.

 

Tilläggsuppgifter:

Riksdagsassistent Crista Grönroos
tel. 050 574 2284
förnamn.efternamn(a)riksdagen.fi

Riksdagsledamot Anders Adlercreutz
tel. 044 981 0191
förnamn.efternamn(a)riksdagen.fi