Adlercreutz: En struken mening hotar stoppa städernas stadsplanering och fördröja byggprojekt

Den ändring som i slutet av förra året gjordes i byggbestämmelserna hotar ställa till det för stadsplaneringsarbetet i våra städer. Enligt Anders Adlercreutz, riksdagsledamot (SFP) och arkitekt, kommer det att bli omöjligt att planera tät stadsstruktur, och bygglovsprocesserna kommer att dra ut på tiden.

− Ändringen kan till exempel betyda att man i Helsingfors inte kan bygga bostäder på en 120 meters radie från Fiskehamnens 120 meter höga tornhus. Eller att så gott som alla detaljplaner på Busholmen strider mot förordningen. För våra tillväxtcentra betyder det att planeringsarbete som strävar till att bygga en tät stadsstruktur stannar upp. Detta kan inte vara syftet med förordningen, säger Adlercreutz.

I förordningen definierar man minimiavståndet från ett bostadsrum till en intilliggande byggnad. Enligt den nya förordningen måste avståndet villkorslöst vara större än den intilliggande byggnadens höjd.

− I den tidigare förordningen kunde man få ett undantag från denna regel. Nu har meningen ”om inte annat följer av detaljplanen” strukits efter remissrundan. Den här till synes lilla förändringen betyder att till exempel Helsingfors ambitioner att planera en tät urban stadsstruktur försvåras, säger Adlercreutz.

Adlercreutz har lämnat in ett skriftligt spörsmål i frågan till minister Tiilikainen.

SFP i Nyland: Kommunerna måste bli bättre på att förhindra osunt byggande

Dåligt byggande leder till sjuka invånare, användare och stora kostnader i samhället och för medborgarna. Svenska folkpartiets kretsstyrelse i Nyland är av den åsikten att de kommunala byggprocesserna bör förbättras så att problemen rättas till. Alltför många offentliga byggnader, bl.a. sjukhus och skolor, håller inte måttet.

− Vi bör ändra på upphandlingslagen så att det alltid ställs kvalitetskrav på planering och byggande när kommunerna upphandlar, säger riksdagsledamot Anders Adlercreutz, som själv är arkitekt till utbildningen.

− Det är också viktigt att vi har ordentliga instrument när vi mäter inomhusluft och att vi klart definierar hur mätningen utförs, fortsätter Adlercreutz.

Den sammanlagda verkan av många små problem i planerings- och byggnadsskedet leder det till problematiska byggnader i framtiden. Vi måste våga använda kvalitetsmätare och beslutsfattarna måste våga underkänna underprissatta planering- och byggofferter. I de offentliga byggnaderna sitter mycket av vår nationalförmögenhet. Vi har inte råd att kasta bort pengar på hus som gör oss sjuka, konstaterar kretsstyrelsen för SFP i Nyland.

Adlercreutz lämnade in skriftligt spörsmål om uppföljning av sena effekter hos personer som insjuknat i cancer som unga vuxna

I Finland insjuknar årligen nästan 700 unga vuxna i åldern 18-35 år i cancer. Riksdagsledamot och SFP:s vice ordförande Anders Adlercreutz är orolig för uppföljningsåtgärderna av sena effekter hos personer som insjuknat i cancer som unga vuxna och har lämnat in ett skriftligt spörsmål i frågan.

− Enligt nya forskningsrön har personer som i ung vuxenålder insjuknat i cancer samt fått cellgiftsbehandlingar en större risk att senare insjukna i hjärt- och kärlsjukdomar samt även en högre risk för förtida död. Med hjälp av rådgivning och förebyggande åtgärder kunde man möjligtvis minska och till och med förhindra uppkomsten av sjukdomar, säger Adlercreutz.

Adlercreutz hoppas att man systematiskt skulle följa upp patienter som blivit friskförklarade även efter att kontrollbesöken är över.

− Uppföljningen av cancerns sena effekter hos barn har enligt undersökningar visat sig vara kostnadseffektivt. Vi behöver ett tillräckligt omfattande och nationellt täckande uppföljningsprogram också för unga vuxna.

Adlercreutz i diskussionen om Meri-Lappi: ”Nedmonteringen av sjukhusen och centraliseringen av operationsverksamheten bör läggas på is”

SFP:s vice ordförande och riksdagsledamot Anders Adlercreutz kräver att regeringen avbryter verkställandet av jourreformen, det vill säga nedmonteringen av sjukhusen och centraliseringen av de mindre sjukhusens operationsverksamhet.

– Det är fortfarande helt oklart vad det kommer att bli av vårdreformen. Flera experter har under remissrundan riktat hård kritik mot regeringens nya valfrihetsproposition. Därför är det intressant att speciellt Centern är redo att centralisera och nedmontera sjukhusnätverket innan det finns någon säkerhet om landskapens eller vårdreformens öden, säger Adlercreutz.

– Det enda rätta alternativet skulle vara att nu ta en ordentlig timeout och avbryta verkställandet av jourreformen, det vill säga nedmonteringen av sjukhusen, eftersom vi ännu inte vet hur regeringens vårdreform i slutändan kommer att se ut – eller om den ens blir av.

Regeringens centraliserings- och jourreform ska träda i kraft i årsskiftet. Adlercreutz talade idag om regeringspropositionen som var en följd av utlokaliseringen av sjukhuset i Meri-Lappi.

 

Adlercreutz vill ha kvalitetsmärkningar för inomhusluften på dagis och i skolor

– En förälder som ser en dekal med en glad figur på dörren till dagiset kan tryggt gå vidare till jobbet utan att fundera på om barnet utsätts för dålig inomhusluft. Kvalitetsmärkningar borde vara en självklarhet i dagens samhälle, säger riksdagsledamot Anders Adlercreutz (SFP).

Han föreslår kvalitetsmärkningar för inomhusluften för alla daghem och skolor.

Det är bråda tider för tillverkare av tillfälliga skol- och daghemsbyggnader. En stor del av barnen i Winellska skolan i Kyrkslätt studerar för tillfället i inhyrda baracker. I Sjundeå kommer över 75 procent av kommunens barn inom kort att gå i skola i tillfälliga utrymmen.

– Vi måste införa kvalitetsmätare i våra upphandlingar och det måste finnas mod att diskvalificera klara underpris. En annan gemensam spelregel borde vara att bygget ska vara övertäckt senast då värmeisoleringen installeras. Och underhållet ska koordineras av en person som varit med i hela processen, från planering till uppförande.

Adlercreutz betonar att kommunala beslutsfattare bör inse att bygg- och planeringsprocessen måste få den tid och de resurser som behövs.

– Långsamt beslutsfattande ska inte kompenseras med en försnabbad byggtidtabell, säger han.

I många städer har restauranger redan länge haft klara markeringar för genomförda hygienundersökningar på sina dörrar.

– De lokaler som våra barn tillbringar sina dagar i är inte mindre viktiga än våra kök. En konditionsgranskning ska inte vara nånting man tar till först då problemen uppdagats. Jag föreslår att vi inför en kvalitetsmärkning för byggnader som klarat inomhusluftgranskningen – en konditionsgranskning vart femte år och ett besök av en mögelhund exempelvis vartannat år.

SFP i Kyrkslätt gläder sig över skolprojekt och subjektiv rätt till dagvård

Kyrkslätts kommunstyrelse godkände år 2018 års budget på måndagen. Fullmäktige behandlar budgeten om två veckor. SFP i Kyrkslätt gläder sig över resultatet.

– Budgetförhandlingarna gick bra och alla partier kan var nöjda med resultatet. Själv är jag speciellt glad över satsningarna på utbildningen, säger SFP:s fullmäktigegrupps ordförande Tony Björk.

Kyrkslätt beslöts sig för att inte höja skatteöret som bibehålls på 2017 års nivå.

– Inför social- och hälsovårdsreformen är det skäl att hålla tyglarna strama. Trots det kommer vi att kunna satsa på både barnskyddet och de äldre. Medborgarinstitutet kommer i fortsättningen att kunna erbjuda ett bättre kursutbud på svenska, säger Ulf Kjerin, viceordförande i kommunstyrelsen.

Kyrkslätt beslöt sig för att begränsa den subjektiva rätten till dagvård för två år sedan. Nästa år kommer denna begränsning att avskaffas.

– Det här var en mycket viktig fråga för oss. Vi motsatte oss begränsningen för två år sedan, och gör det fortfarande. Vi vet att den skapar segregation, och då den dessutom inte lett till inbesparingar stod det klart att beslutet bör omprövas. Det var roligt att märka att detta stöddes av alla partier, konstaterar Anders Adlercreutz, riksdagsledamot och kommunfullmäktigeordförande.

Investeringsbehovet är stort i Kyrkslätt. I nästa års budget reserveras det pengar för både Winellska skolan och Gesterbyn koulu.

– Våra skolor måste fås i skick. Vi hoppas att den tid eleverna i Gesterby skolcentrum får tillbringa i de hyrda paviljongerna blir så kort som möjligt. Den här budgeten garanterar att skolprojekten går framåt, avslutar Anna Aintila, medlem av kommunstyrelsen.

 

Adlercreutz om lokaltrafiken i Nyland: ”Huvudstadsregionen behöver en satsning på kustbanan”

Pressmeddelande 17.11.2017
Publiceringsfritt genast

 

Pendlarna på kustbanan har det inte lätt. Sedan mars 2016 har tågen åkt förbi hållplatserna i Mankby och Bobäck i Kyrkslätt, efter att HRT:s styrelse i november 2015 beslöt att dra in bägge. Samtidigt skapades det längsta hållplatslösa tågbansavsnittet i hela huvudstadsregionen. Ärendet skulle omprövas när de nya Flirt-tågen togs i bruk, men nu har både VR och Trafikverket sagt nej till att lokaltågen skulle stanna i Mankby och Bobäck. Enligt riksdagsledamot och Kyrkslätts kommunfullmäktigeordförande Anders Adlercreutz är motiveringarna ohållbara.

– Motiveringen till att inte låta lokaltågen stanna i Mankby och Bobäck haltar rejält. Orsaken anges i stort vara att Y-tågens tidtabell skapar problem och inte möjliggör extra stoppar. Bägge hållplatserna var i bruk tidigare då det ”gamla” Y-tåget gick och alla tåg kunde samsas utan problem. I stället för att utveckla trafiknätverket i huvudstadsregionen väljer man att nedmontera det. Utvecklingen går i helt fel riktning, säger Adlercreutz.

Kustbanan mellan Helsingfors och Åbo är en av de viktigaste delarna av infrastrukturen i södra Finland och med en grundförbättring kunde kapaciteten ökas. Det skulle också lösa lokaltrafikens problem. Regeringen väljer dock att prioritera annorlunda: igår beslöt regeringen om att bevilja 139 miljoner euro till Kirra-Tikkakoski-motorvägen.

– Miljonsatsningen på motorvägen är säkert behövlig, men visar samtidigt var den politiska viljan finns. Vi har en växande huvudstadsregion och behovet att pendla inom regionen är stort. Nu är människor tvungna att välja bilen i stället för tåget, vilket inte är hållbart vare sig ur ett miljö- eller ekonomiskt perspektiv. För att möjliggöra en verkligt livskraftig region skulle det vara skäl att tänka om. Jag uppmanar regeringen att se huvudstadsregionens verklighet, kustbanan behöver ett spårpar till.

Adlercreutz om det nya stödet för förnybar energi: ”En marknadsbaserad stödform är välkommen”

Pressmeddelande 16.11.2017
Publiceringsfritt genast

 

Regeringen föreslår ett nytt stödsystem för förnybar energiproduktion i form av ett teknikneutralt anbudsförfarande. Anbudsförfarandet styr investeringar i förnybar elproduktion till de projekt som är mest kostnadseffektiva och konkurrenskraftiga. Anders Adlercreutz, riksdagsledamot och medlem av miljöutskottet, välkomnar reformen.

– Det finns skäl att förnya stödet för förnybar energi – tiden för inmatningstariffer är förbi. Anbudsförfarandet är redan i bruk på många håll internationellt, och det bra att Finland följer med i denna utvecklingsriktning. Det är bra att systemet möjliggör att vi kan stöda de mest kostnadseffektiva produktionsmetoderna. Anbudsförfarandet är också flexibelt och reagerar på elektricitetens marknadspris i stället för att vara ett mer statiskt produktionsstöd, säger Adlercreutz.

Enligt Finlands energi- och klimatstrategi ska över hälften av vår energiproduktion på 2020-talet komma från förnybara energikällor och år 2050 ska vi vara helt koldioxidneutrala. Regeringens proposition begränsar dock anbudsförfarandet för åren 2018-2020 till 2 TWh, trots att det finns potential för mycket mer.

– När anbudsförfarandet körs igång kommer det att finnas färdigt planerad och planlagd kapacitet för 12 TWh vindkraft. Enligt VTT kunde den årliga produktionen ligga på 300 TWh i Finland. Regeringen val att begränsa stödet till 2 TWh saknar den ambition vi behöver. Vi sätter ribban för lågt. Tiden för att höja Finlands profil och satsa på förnybar energi för att uppnå våra målsättningar är nu – i andan av det pågående klimatmötet i Bonn.

Adlercreutz om slopandet av fastighetsskattehöjningen: Fint att regeringen tar sitt förnuft till fånga

Pressmeddelande 17.10.2017
Publiceringsfritt genast

 

Helsingin Sanomat berättade idag tisdag att regeringen backar kring sin föreslagna höjning av fastighetsskatten. Slopandet motiveras med att intäktsmålen för nästa års fastighetsskatt redan är nådda. SFP:s riksdagsledamot Anders Adlercreutz välkomnar ändringarna i regeringens planer.

– Regeringen lovade att beskattningen inte skulle skärpas, men var tydligen beredda att ändå spela med fastighetsskatteprocenten. Höjningen hade inhämtat sammanlagt 48 miljoner euro till kommunerna, men inte till alla kommuner. De kommuner som klarar sig bra har velat hålla fastighetsskatten låg – och det är dessa kommuner som skulle ha fått ta del av denna disputabla tilläggsinkomst, säger Adlercreutz.

Den planerade höjningen motiverade regeringen i sin tur med behovet att kompensera de kostnader som uppstår för kommunerna från beslutet att sänka dagvårdsavgifterna – vilka man tidigare hade velat höja.

– Regeringen vill kompensera en kostnad som tillkommer alla kommuner genom att tvinga en del kommuner att höja sin skatt. Detta är ytterst ogenomtänkt skattepolitik bland annat för att fastighetsskatten i sig är till naturen en plattskatt.

– Att sänka dagvårdsavgifterna är en bra sak, men det ska ersättas åt kommunerna genom statsandelarna. Om regeringen anser att den har råd med denna sänkning, kan man fråga varför den då håller fast vid sitt beslut att avskaffa den subjektiva dagvårdsrätten. Det beslutet skulle enligt Kommunförbundets utfrågning endast ge kring 10 miljoner euro i inbesparingar år 2018.

Västnyländska riksdagsledamöter lobbar för en elektrifiering av Hangö—Hyvinge-banan

Pressmeddelande 29.9.2017
Publiceringsfritt genast

 

Riksdagsledamöterna Anders Adlercreutz (SFP), Thomas Blomqvist (SFP), Maarit Feldt-Ranta (SDP) och Joona Räsänen (SDP) har lämnat in en gemensam budgetmotion om anslag för elektrifieringen av Hangö—Hyvinge-banan. Riksdagsledamöterna betonar vikten av banans elektrifiering för hela Västnyland och kräver att det snabbt förverkligas.

– Hangö—Hyvinge-banan är den enda banan för godstrafik i södra Finland som inte ännu elektrifierats. Banavsnittets elektrifiering skulle trygga Västra Nylands industri samt smidiga och kostnadseffektiva varutransporter också i framtiden. En elektrifiering av banavsnittet skulle även ha en klimatpolitisk betydelse eftersom det är viktigt att vi främjar miljövänliga järnvägstransporter framom landsvägstransporter, säger Adlercreutz.

– Varutrafiken genom Hangö hamn nådde 4,7 miljoner ton år 2016 och i maj det här året har hamnen gjort ett nytt månadsrekord. Hamnens styrkor är en snabb förbindelse till Kontinentaleuropa och snabb hantering av frakt, vilket fortsättningsvis kommer att framhävas i den allt mer effektiva industrin och tillhörande logistikkedjor. En elektrifiering av banan skulle dessutom ha samhällsekonomisk nytta och elektrifieringen skulle främja hela närområdets näringsliv, säger Räsänen.

– Inom persontrafiken kunde en elektrifiering möjliggöra utvecklandet av en direkt tågförbindelse från Helsingfors via Karis till Hangö. Direkta förbindelser är ur passagerarnas synvinkel eftersträvansvärda, och därför bör vi långsiktigt sträva efter att främja sådana snabba förbindelser. En utveckling av banavsnittet skulle också kunna gynna kommunerna i form av mer investeringar och nya kommuninvånare, säger Feldt-Ranta.

– En elektrifiering av banavsnittet togs upp redan år 2012, men konkreta åtgärder och en tillräcklig finansiering har saknats. Den tidigare elektrifieringsplanen har redan hunnit föråldras, men Trafikverket har nyligen inlett arbetet för att uppdatera planen. När planen blir färdig innan årsskiftet skulle det vara av yttersta vikt att den leder till konkreta åtgärder och att elektrifieringsprojektet kommer igång så snabbt som möjligt, säger Blomqvist.