SFP:s ordförande, undervisningsminister Anders Adlercreutz deltog i Unescos globala möte för undervisningsministrar i Fortaleza, Brasilien 31.10-1.11.2024. Unesco ansvarar för koordineringen och uppföljningen av FN:s Agenda 2030-målsättning som gäller utbildning, och mötets syfte var att granska åtgärder som behövs för att uppnå målsättningen.
– Tillgång till skola och utbildning är en global framtidsfråga. Fortfarande har ca 250 miljoner barn och unga inte möjlighet att gå i skola. Finland har en stark internationell profil i utbildningsfrågor och det är viktigt att vi aktivt fortsätter med att främja temat på global nivå och i vårt biståndsarbete. Tillgången till skola och utbildning är en av de mest centrala byggstenarna i ett jämlikt och framgångsrikt samhälle, säger Adlercreutz.
Utöver bilaterala möten med representanter från bland annat Brasilien, Peru, Chile, Ukraina, USA och Kina representerade Adlercreutz även Finland i två paneler som berörde småbarnspedagogik och inlärning samt läraryrket och dess uppskattning.
– För att Agenda 2030-målsättningen om att alla ska ha tillgång till en lärstig från småbarnspedagogik till andra stadiet behövs ca 50 miljoner fler lärare på global nivå. I Finland uppskattas våra lärare och yrket är attraktivt, men så är det tyvärr inte på alla håll i världen. Här kan vi dela med oss av våra erfarenheter. En annan sak som väcker mycket intresse är vårt system med avgiftsfri skolmat av hög kvalitet. Något som för oss är självklart – men som sannerligen inte är en självklarhet globalt, säger Adlercreutz.
Unescos Global Education Meeting arrangerades i Fortaleza, Brasilien den 31 oktober till den 1 november i anslutning till G20-mötet för undervisningsministrar.
https://i0.wp.com/andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2024/11/Anders-i-Fortaleza.png?fit=1500%2C816&ssl=18161500Andershttp://andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2015/01/AA-stor_480.pngAnders2024-11-02 13:01:442024-11-04 13:04:51Undervisningsminister Adlercreutz i Brasilien: Utbildning är nyckeln till jämlikhet
Lagen för att begränsa användningen av mobiltelefoner i skolorna går framåt. Även om många skolor idag på frivillig väg i samarbete med eleverna har kunnat begränsa användningen av mobiltelefoner under skoltid så har ett klart stöd i lagstiftningen saknats. Nu justeras lagen så att det här blir möjligt.
– Under lektionstid ska man inte sitta och stirra på sin mobiltelefon. Visst kan telefoner användas i undervisningen, det är en sak, men utöver det hör mobiltelefoner inte hemma i klassrummet, säger SFP:s ordförande, undervisningsminister Anders Adlercreutz.
– Mobiltelefonerna tar idag upp en för stor del av ungas, och också många vuxnas, vardag. Speciellt i skolan behöver vi ha klara regler för vad som är acceptabelt, säger Adlercreutz. Lagstiftningen har fallit efter verkligheten, men nu åtgärdar vi det här.
Inlärningsresultaten i den finländska skolan går åt fel håll. Läsningen har blivit sämre, och forskning visar att en del av orsaken kan härledas till en överanvändning av mobiltelefoner.
– När information fladdrar förbi och tiden man engagerar sig med en sak är några sekunder, så förlorar man till sist förmågan att koncentrera sig och ta till sig kunskap, säger Adlercreutz.
– Skolan är också till för att man ska lära sig att hantera sociala situationer och umgås med andra. Det gör man inte om man sitter och stirrar på en telefon, säger Adlercreutz.
Anders Adlercreutz har presenterat ett lagförslag som innebär att användningen av mobiltelefoner i skolorna begränsas. Lagförslaget är nu ute på utlåtanderunda. Om allt går som planerat kan lagen träda i kraft inför läsåret som börjar hösten 2025.
Mera information: Specialmedarbetare Andreas Elfving, tel. 050 310 0274
https://i0.wp.com/andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2024/10/WhatsApp-Image-2024-10-28-at-18.45.01.jpeg?fit=1600%2C834&ssl=18341600Andershttp://andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2015/01/AA-stor_480.pngAnders2024-10-28 18:46:462024-10-29 11:34:56Undervisningsminister Adlercreutz: Skolan är till för att man ska lära sig och umgås, inte sitta och stirra på en skärm
Under hösten blev det klart att medlen för läromedelsproduktion för personer med funktionsnedsättning via social- och hälsovårdsministeriets så kallade STEA-finansiering upphör helt från och med nästa år. Det skapade en ohållbar situation där verksamhetsförutsättningarna riskerades. Efter förhandlingar har man nu hittat en lösning på undervisnings- och kulturministeriet.
– Jag är glad att vi nu kan trygga finansieringen och att produktionen av läromedel för personer med funktionsnedsättning kan fortsätta. Det är viktigt med tanke på allas lika rätt till inlärning, säger SFP:s partiordförande, undervisningsminister Anders Adlercreutz.
Undervisnings- och kulturministeriet tar nu över finansieringsansvaret.
Mera information:
Mikaela Nylander, tel. 050 511 3029
https://i0.wp.com/andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2024/09/Anders_proppen-om-stodet-for-inlarning.jpg?fit=2048%2C1092&ssl=110922048Andershttp://andersadlercreutz.fi/blog/wp-content/uploads/2015/01/AA-stor_480.pngAnders2024-10-24 15:24:072024-10-24 15:28:30Adlercreutz: Stödet till undervisningsmaterial för personer med funktionsnedsättning tryggas
Undervisningsminister Adlercreutz i Brasilien: Utbildning är nyckeln till jämlikhet
/0 Kommentarer/i 1 utbildning, Pressmeddelande /av AndersSFP:s ordförande, undervisningsminister Anders Adlercreutz deltog i Unescos globala möte för undervisningsministrar i Fortaleza, Brasilien 31.10-1.11.2024. Unesco ansvarar för koordineringen och uppföljningen av FN:s Agenda 2030-målsättning som gäller utbildning, och mötets syfte var att granska åtgärder som behövs för att uppnå målsättningen.
– Tillgång till skola och utbildning är en global framtidsfråga. Fortfarande har ca 250 miljoner barn och unga inte möjlighet att gå i skola. Finland har en stark internationell profil i utbildningsfrågor och det är viktigt att vi aktivt fortsätter med att främja temat på global nivå och i vårt biståndsarbete. Tillgången till skola och utbildning är en av de mest centrala byggstenarna i ett jämlikt och framgångsrikt samhälle, säger Adlercreutz.
Utöver bilaterala möten med representanter från bland annat Brasilien, Peru, Chile, Ukraina, USA och Kina representerade Adlercreutz även Finland i två paneler som berörde småbarnspedagogik och inlärning samt läraryrket och dess uppskattning.
– För att Agenda 2030-målsättningen om att alla ska ha tillgång till en lärstig från småbarnspedagogik till andra stadiet behövs ca 50 miljoner fler lärare på global nivå. I Finland uppskattas våra lärare och yrket är attraktivt, men så är det tyvärr inte på alla håll i världen. Här kan vi dela med oss av våra erfarenheter. En annan sak som väcker mycket intresse är vårt system med avgiftsfri skolmat av hög kvalitet. Något som för oss är självklart – men som sannerligen inte är en självklarhet globalt, säger Adlercreutz.
Unescos Global Education Meeting arrangerades i Fortaleza, Brasilien den 31 oktober till den 1 november i anslutning till G20-mötet för undervisningsministrar.
Tilläggsuppgifter: Specialmedarbetare Crista Grönroos, 050 441 4257
Undervisningsminister Adlercreutz: Skolan är till för att man ska lära sig och umgås, inte sitta och stirra på en skärm
/0 Kommentarer/i 1 utbildning, Pressmeddelande, Regeringen, SFP RKP, Utbildning /av AndersLagen för att begränsa användningen av mobiltelefoner i skolorna går framåt. Även om många skolor idag på frivillig väg i samarbete med eleverna har kunnat begränsa användningen av mobiltelefoner under skoltid så har ett klart stöd i lagstiftningen saknats. Nu justeras lagen så att det här blir möjligt.
– Under lektionstid ska man inte sitta och stirra på sin mobiltelefon. Visst kan telefoner användas i undervisningen, det är en sak, men utöver det hör mobiltelefoner inte hemma i klassrummet, säger SFP:s ordförande, undervisningsminister Anders Adlercreutz.
– Mobiltelefonerna tar idag upp en för stor del av ungas, och också många vuxnas, vardag. Speciellt i skolan behöver vi ha klara regler för vad som är acceptabelt, säger Adlercreutz. Lagstiftningen har fallit efter verkligheten, men nu åtgärdar vi det här.
Inlärningsresultaten i den finländska skolan går åt fel håll. Läsningen har blivit sämre, och forskning visar att en del av orsaken kan härledas till en överanvändning av mobiltelefoner.
– När information fladdrar förbi och tiden man engagerar sig med en sak är några sekunder, så förlorar man till sist förmågan att koncentrera sig och ta till sig kunskap, säger Adlercreutz.
– Skolan är också till för att man ska lära sig att hantera sociala situationer och umgås med andra. Det gör man inte om man sitter och stirrar på en telefon, säger Adlercreutz.
Anders Adlercreutz har presenterat ett lagförslag som innebär att användningen av mobiltelefoner i skolorna begränsas. Lagförslaget är nu ute på utlåtanderunda. Om allt går som planerat kan lagen träda i kraft inför läsåret som börjar hösten 2025.
Mera information: Specialmedarbetare Andreas Elfving, tel. 050 310 0274
Adlercreutz: Stödet till undervisningsmaterial för personer med funktionsnedsättning tryggas
/0 Kommentarer/i 1 utbildning, Pressmeddelande, Regeringen /av AndersUnder hösten blev det klart att medlen för läromedelsproduktion för personer med funktionsnedsättning via social- och hälsovårdsministeriets så kallade STEA-finansiering upphör helt från och med nästa år. Det skapade en ohållbar situation där verksamhetsförutsättningarna riskerades. Efter förhandlingar har man nu hittat en lösning på undervisnings- och kulturministeriet.
– Jag är glad att vi nu kan trygga finansieringen och att produktionen av läromedel för personer med funktionsnedsättning kan fortsätta. Det är viktigt med tanke på allas lika rätt till inlärning, säger SFP:s partiordförande, undervisningsminister Anders Adlercreutz.
Undervisnings- och kulturministeriet tar nu över finansieringsansvaret.
Mera information:
Mikaela Nylander, tel. 050 511 3029