Adlercreutz: Vi får tacka veteranerna för vår demokrati
/0 Kommentarer/i Lehdistötiedote, Pressmeddelande /av AndersIdag på den nationella veterandagen betonar riksdagsgruppens ordförande Anders Adlercreutz hur vi aldrig ska glömma våra veteraners insatser för det fria och demokratiska Finland.
– Tack vare det arbetet som veteraner och lottorna gjort kan vi idag leva i ett av världens tryggaste och jämlikaste land. I ett land där människor vill påverka och rösta. I ett land där demokratin förverkligas, säger Adlercreutz.
För nästan 70 år sedan stod Finland vid ett vägskäl, och tack vare våra veteraner kunde vi välja den rätta vägen. Vi bevarade vår självständighet och kunde fortsätta på demokratins väg. Adlercreutz säger att det Finland vi idag lever i har uttryckligen byggts upp tillsammans, via delaktighet.
– Delaktighet leder till demokrati, till en vilja att göra sin del, att bära sin del av bördan. Och skörda sin del av frukterna. I Finland vill vi samarbeta. Det är vår styrka, och genom den har vi kunnat bygga upp ett förtroende och en förmåga att komma överens. Det är viktigt att man ser värdet av detta, säger Adlercreutz.
Adlercreutz understryker att den här styrkan är något som vi i alla sammanhang ska värna om, också som en del av Nato. Delaktighet ger trygghet, det ger gemenskap och på lång sikt så tryggar det även vår demokrati och bidrar till fred i hela Europa.
– Vi ska minnas att vårt försvar och säkerhet på många sätt bygger på samma premisser som tidigare. Den bygger på allmän värnplikt och tanken att vi alla sitter i samma båt. Att vi alla har ett ansvar gentemot våra medmänniskor. Att vi alla är en del av detta samhälle. Det är kärnan i det vårt samhällsbygge. Därför är det också säkerhetspolitik att involvera alla, och i detta arbete har var och en en viktig roll att spela, avslutar Adlercreutz.
Adlercreutz: Ett problemtyngt projekt är äntligen i mål
/0 Kommentarer/i Pressmeddelande /av AndersTestkörningen av kärnkraftverk Olkiluotos tredje reaktor är avslutad och den regelbundna elproduktionen har börjat under natten mellan lördag och söndag efter en lång väntan. Ursprungligen var det planerat att reaktorn skulle ha börjat producera el med full kraft år 2009. Svenska riksdagsgruppens ordförande Anders Adlercreutz är nöjd över att ett mycket problemtyngt projekt äntligen är i mål.
-Vår energiförsörjning är tryggad. Kärnkraft kommer att vara en central del av vår energiproduktion under en överskådlig framtid. Men det betyder inte, att vi inte behöver andra energiformer. Vindkraftens och solkraftens pris går ner hela tiden och vätebaserade lösningar öppnar upp för nya industrier och möjligheter, säger Adlercreutz.
Olkiluoto 3 kommer att stå för cirka 14 procent av Finlands elproduktion. Tillsammans med Olkiluoto 1 och Olkiluoto 2 kommer kraftverken att producera cirka 30 % av landets el. Adlercreutz påpekar att det här innebär också att mängden el som importeras till Finland på lång sikt kommer att halveras.
– Finland kan enligt prognoserna komma att vara självförsörjande vad elproduktionen beträffar redan i slutet av detta år. Det betyder dock inte, att vi inte skulle både exportera och importera el. Vi kommer att ha tillfällen av både över- och underutbud. Därför är det viktigt att vi ser till att den nordeuropeiska elmarknaden fungerar optimalt och att vi har tillräckligt med överföringskapacitet i synnerhet mellan Finland, Sverige och Norge. En fungerande marknad är den främsta garanten för ett rimligt elpris, säger Adlercreutz.
– För att företagen ska våga investera i utveckling och innovation behövs långsiktighet och förutsägbarhet även i energipolitiken. Det är viktigt att vi klart signalerar att vi inte viker från våra klimatmål. Marknaden för rena och innovativa energilösningar växer hela tiden. Finland kan genom att vara föregångare försäkra att våra företag får referensobjekt som är ett krav för att de skall kunna vinna terräng på exportmarknaden, avslutar Adlercreutz.
Adlercreutz fortsätter leda Svenska riksdagsgruppen
/0 Kommentarer/i Lehdistötiedote, Pressmeddelande /av AndersRiksdagsledamot Anders Adlercreutz har återvalts till gruppordförande för Svenska riksdagsgruppen. Riksdagsgruppen hade idag sitt konstituerande möte inför den nya valperioden.
– Jag är tacksam att få fortsätta som Svenska riksdagsgruppens ordförande. Vår grupp består av en blandning av både nya och omvalda ledamöter som besitter en bred sakkunskap. Jag ser fram emot att leda den nya riksdagsgruppen, säger Adlercreutz.
Adlercreutz betonar att den kommande valperioden kommer att kräva viktiga beslut med tanke på Finlands framtid.
– Vi har ekonomiska utmaningar och ett krig i Europa. Därför är det speciellt viktigt att vi också fortsättningsvis idkar en konstruktiv och ansvarsfull EU-politik. Nato-medlemskapet tillför också en välkommen dimension till vår internationella roll. Våra ekonomiska utmaningar kräver arbetsmarknadsreformer, kraftfulla åtgärder för att öka tillgängligheten på arbetskraft, smidigare processer för arbetskraftsinvandring och en förutsägbar och ambitiös klimatpolitik. Det är speciellt viktigt att vi i riksdagen kan nå en samsyn om de här centrala frågorna med tanke på det kommande arbetet. Svenska riksdagsgruppen är redo att axla det ansvar som krävs.
Även riksdagsgruppens vice ordföranden blev återvalda. Till gruppens första vice ordförande valdes Ålands riksdagsledamot Mats Löfström och till andra vice ordförande riksdagsledamot Sandra Bergqvist från Pargas.
Svenska riksdagsgruppen består av SFP:s nio riksdagsledamöter och Ålands riksdagsledamot.
Adlercreutz: Nato för Finland in i en ny era
/0 Kommentarer/i Försvar, Lehdistötiedote, Okategoriserad, Pressmeddelande /av AndersFinland är nu officiellt fullvärdig medlem i Nato. Utrikesminister Haavisto deponerade anslutningsdokumenten idag i Bryssel före Natos utrikesministermöte. ”Detta är en historisk dag för Finland och för Nato”, säger Anders Adlercreutz, riksdagsledamot som har representerat Svenska riksdagsgruppen i försvarsutskottet.
Adlercreutz säger att Finlands medlemskap i Nato kommer att stärka inte bara vår egen säkerhet, utan också säkerheten i hela Östersjöregionen och norra Europa.
-Vi har systematiskt stärkt vårt eget försvar under årtionden och tar med oss välutrustade försvarsmakt till Nato. Vi har viktig kunskap och framför allt en stark vilja att försvara vårt land. Vi har hållit vårt försvar i gott skick och man kan säga att vi föregått med gott exempel i detta avseende. Också därför är det viktigt att Finland är en aktiv och konstruktiv aktör i Nato, säger Adlercreutz.
Finland och Sverige ansökte gemensamt om medlemskap i Nato i maj förra året. Medlemskapsprocessen har dock gått i olika takt för de två länderna. Adlercreutz säger att han är övertygad om att även Sverige kommer att bli medlem.
-Finlands medlemskap kommer också att stärka Sveriges säkerhet. Det står dock klart att det ligger i både Natos och vårt intresse att Sverige blir fullvärdig medlem i Nato så snart som möjligt. Vi måste nu arbeta aktivt inom Nato för att säkerställa att Sveriges ratificeringar går framåt. Ungern och Turkiet måste sluta att cyniskt spela med vår gemensamma europeiska säkerhet. Det finns ingen giltig anledning att inte ratificera Sveriges medlemskap så snabbt som möjligt, säger Adlercreutz.
Adlercreutz: Direktivet om byggnaders energiprestanda riskerar bli en katastrof
/0 Kommentarer/i blogg, byggande, hållbar utveckling, miljö och klimat, Pressmeddelande, ympäristö ja ilmasto /av AndersEU-parlamentet röstade denna vecka om sin ståndpunkt gällande direktivförslaget om byggnaders energiprestanda. Anders Adlercreutz, riksdagsledamot för SFP, är orolig för vad direktivet kan komma att betyda i praktiken.
– Energieffektivitet är något vi skall eftersträva. Men det är inte en enkel ekvation. I synnerhet på våra breddgrader är det skäl att förstå, att energieffektivitetsrenoveringar inte är okomplicerade saker. Det finns inte ett säkrare sätt att ta kål på en gammal byggnad än att renovera det på ett dåligt sätt. Det kan lätt gå fel, säger Adlercreutz
Enligt EU-parlamentets ståndpunkt skall alla byggnader nå energieffektivitetsklass E före år 2030. Kraven föreslås också gälla gamla byggnader, med vissa undantag.
– Det här är den problematiska biten, säger Adlercreutz. Gamla och nya byggnader är helt olika i ett byggnadsfysikaliskt hänseende. Eftersom energieffektivitet betyder att man ändrar på det yttre höljets konstruktion och samtidigt i de flesta fall även är tvungen att sätta in maskinell ventilation med värmeåtervinning är det lätt att se, att det är fråga om mycket omfattande förändringar. Det är dyrt, men framför allt kan det vara mycket riskabelt om inte allt går rätt till.
– En byggnad som fungerat problemfritt i hundra år blir plötsligt beroende av maskiner. En lätt, ofta massiv och problemfri yttervägg blir sårbar och känslig för fel.
Adlercreutz säger, att man här måste inse, att byggnadsbeståndet och klimatet är olika i olika länder, liksom energiproduktionen.
– I Mellaneuropa värmer man sina hus i stor utsträckning med gas. Det gör vi inte här. I synnerhet egnahemshus använder ofta elvärme och den är så gott som fossilfri. Även vår fjärrvärme blir fossilfri i rask takt. Viktigare än den absoluta elförbrukningen är frågan om när el konsumeras, hur konsumtionstopparna kan göras lägre. Och här har smarta system en större betydelse än ytterväggens tjocklek, menar Adlercreutz
Nu inleds trialogförhandlingar om direktivförslaget mellan kommissionen, EU-parlamentet och rådet.
– Våra byggnader är märkbart mer energieffektiva än byggnader i Mellaneuropa. Nu gäller det att se till, att slutresultatet och den nationella implementeringen av det kommande direktivet är förnuftig. I sin nuvarande form skulle tillämpningen av direktivförslaget innebära enormt höga kostnader och potentiellt katastrofala följder för byggnadsbeståndet, avslutar Adlercreutz
Adlercreutz: Tröskeln för företagsamhet måste sänkas.
/0 Kommentarer/i blogg, ekonomi, företagande, Pressmeddelande, Regeringen, Riksdagen, Sysselsättning /av AndersDet är dags att inse att arbetslivet lever i en förändring. Vi behöver en kombinationsförsäkring som täcker både egenföretagare och anställda, säger riksdagsledamot Anders Adlercreutz.
-Idag kan man byta yrke flera gånger under sin arbetskarriär och framförallt kan man byta roll flera gånger. Ibland är man arbetsgivare, ibland arbetstagare. Emellanåt är man företagare, emellanåt arbetar man för någon annan. Men vårt socialskyddssystem ser ut som det alltid gjort. Vi har skilda system för dem som anställer, och skilda för dem som blir anställda. Det här skapar många problem och framförallt inflexibilitet, säger Adlercreutz
Adlercreutz konstaterar att det för närvarande finns cirka 190 000 egenföretagare i Finland.
– Det är på många sätt en positiv sak. Inställningen till företagande är märkbart bättre idag än den var för bara tjugo år sedan. Men samtidigt är det ett tecken på ett problem: många av de som är egenföretagare gör det av fri vilja. De vill själva styra över sin tillvaro. Det finns även många som gör det för att alternativen är få. I stället för att anställa en person väljer företag att köpa tjänster av en företagare, eftersom man upplever att risken att anställa är för stor, säger Adlercreutz.
Adlercreutz anser att detta måste åtgärdas både genom att reformera arbetsmarknaden och genom att göra det lättare att gå från företagare till anställd och vice versa.
-Det måste bli lättare och framförallt attraktivare att anställa. Det är en del av lösningen. Men vi måste också bryta upp de silon vi har. SFP har länge talat för en kombinationsförsäkring som en lösning till problemet. En försäkring, som består även om man tar steget från företagare till anställd eller tvärtom. Många är rädda för att starta ett företag av rädsla för att förlora sina förmåner. Det här skulle åtgärda det som idag skapar tröghet på marknaden, säger Adlercreutz.
– Vi har inte råd med ett system som inte erkänner den verklighet vi lever i. Världen har förändrats. Den verklighet, i vilken man vandrar in genom en fabriksport som tjugonågonting gammal och ut i pensionslivet som 60-plussare, finns inte mera. Vårt socialskyddssystem måste börja känna igen det här, säger Adlercreutz.
Adlercreutz: Finland har nu gjort sitt. Dags för Turkiet och Ungern att följa efter
/0 Kommentarer/i Försvar, Lehdistötiedote, Pressmeddelande /av Anders– Vi är inte i mål ännu, men det här är ett steg framåt, säger Svenska riksdagsgruppens ordförande Anders Adlercreutz när riksdagen ratificierade Nato- medlemskapet idag. Han syftar på att Ungern och Turkiet fortfarande inte ratificerat Finlands medlemskap i Nato.
-Nu har denna riksdag som initierade processen gjort sitt. Nu är det upp till Ungern och Turkiet att se sitt ansvar och skjuta inrikespolitiken åt sidan. Sverige och Finland stärker Nato, vårt medlemskap gör hela Europa tryggare. Det är dags att få ratificeringen i mål så att vi kan gå in i Nato jämsides och samtidigt.
Adlercreutz säger att Natomedlemskapet på bästa möjliga vis garanterar att alla kan leva i trygghet i Finland. SFP har länge förespråkat ett finländskt Natomedlemskap, också då det var en impopulär åsikt.
– Länge fick vi vara rätt ensamma i den här diskussionen. Så sent som 2018 var Torvalds den enda presidentkandidaten som flaggade för ett medlemskap. I slutet av 2021 efterlyste jag att vi inleder en medlemskapsprocess och nu ett drygt år senare är det verklighet. Opinionen svängde snabbt och väl så. Den bistra verkligheten runtomkring oss åstadkom en kursförändring, säger Adlercreutz.
Adlercreutz betonar, att Finland fortsättningsvis kommer att fatta beslut om sitt eget försvar, men att det är viktigt att vi är en aktiv och konstruktiv aktör i Nato.
– Grunden för vårt försvar kommer också i framtiden att basera sig på våra egna styrkor. Det är rätt och riktigt. Men när vi väl är medlemmar så har vi stöd av de övriga i koalitionen. Vi går in i Nato med jämlika rättigheter och jämlika förpliktelser. Våra garnisoner blir nu Nato garnisoner. Samtidigt är det bra att erkänna, att vi knappast kommer att ha permanenta utländska styrkor i Finland helt enkelt för att vi har så bra förmågor själva, säger Adlercreutz.
Natomedlemmar förväntas lägga två procent av landets BNP på försvarsutgifter. Redan idag ligger vi över den siffran.
– Rysslands anfall mot Ukraina visar att vi länge tänkt rätt. Nu gäller det att hålla tag i insikten om att ett trovärdigt försvar är viktigt. Vi bör hålla fast vid en nivå på minst 2% av BNP för våra försvarsutgifter.
Adlercreutz: Nyland behöver fler högskoleplatser
/0 Kommentarer/i blogg, Lehdistötiedote, Pressmeddelande, Riksdagen, undervisning /av AndersHuvudstadsregionen är enormt viktig för hela Finlands ekonomi. Vi har inte råd men den hjärnflykt vi har idag. Vi behöver flera högskoleplatser i Nyland för våra unga, säger Anders Adlercreutz, riksdagsledamot för SFP.
Adlercreutz tar upp den ojämna fördelningen av högskoleplatser i Finland som ett stort problem.
– I övriga Finland har vi 0,85 högskoleplatser per två studieplatser på andra stadiet. I huvudstadsregionen är samma siffra 0,7. Det är en stor skillnad. Det betyder också, att en stor del av våra studeranden måste söka sig annanstans för att studera. Ibland betyder det att man tar sig till andra finländska universitet men ofta betyder det att man åker utomlands.
Helsingfors universitets rektor lyfte på lördagen i Helsingin Sanomat upp det, att 60% av de unga som lämnar landet kommer från Nyland.
– Det här är en oproportionerligt stor andel. Det är för all del bra att man ser studier utomlands som en möjlighet, men om det leder till att allt fler unga permanent flyttar bort från Finland har vi ett problem, säger Adlercreutz
– Vi behöver en förnuftigt regionpolitik och ett brett högskolenät är viktigt . Men vi måste dels låta högskolorna specialisera sig, dels se till att vi inte skapar konstgjorda incitament till att flytta utomlands. Det är viktigt i synnerhet när vi försöker höja andelen högskolestuderande. Nyland behöver fler högskoleplatser, det är en nationell angelägenhet, avslutar Adlercreutz
Adlercreutz: Vi behöver ett företagardiplom på andra stadiet.
/0 Kommentarer/i blogg, ekonomi, företagande, Pressmeddelande, undervisning, Utbildning /av Anders– Attityden kring företagande är på klar uppgång. Det är dags att det också syns i undervisningen. Vi behöver ett företagardiplom på andra stadiet.
Det tycker Anders Adlercreutz, riksdagsledamot och ordförande för Svenska riksdagsgruppen.
– Organisationer som Ung företagsamhet (UF) har vuxit kraftigt de senaste åren. I riksdagens Finansutskott har vi flera år kunnat stärka finansieringen för företagarfostran. Förra året deltog nästan 5000 elever i programmet. Företagande är plötsligt en möjlig bana för allt fler ungdomar. Och även om man inte själv tänker gå in på en företagarbana ger program som UF eleverna viktiga färdigheter för det kommande studie- och arbetslivet.
Adlercreutz anser, att man borde bygga upp en undervisningshelhet kring företagande.
– Vi har redan nu gymnasiediplom i konstämnen. Det är en positiv sak. Nu borde vi bygga upp en motsvarande struktur kring företagande. Och framförallt: eftersom vi vet, att studentprovets tyngd i högskolantagningen långt styr de val en 15-åring gör inför sina gymnasiestudier borde vi gå längre än så. Jag hoppas att även högskolorna ser vikten av dessa diplom och ger dem en tyngd i högskoleantagningen.
Adlercreutz påpekar, att attityder bäst ändras när man är ung.
– Alla behöver förstås inte bli företagare. Men det är värdefullt att få försöka på det, och framförallt att få stifta bekantskap med de mekanismer som styr företagande – och i förlängningen vår ekonomi. Samtidigt ger program som UF eleverna en möjlighet att lyckas eller misslyckas i en trygg miljö. De erfarenheterna hjälper varje elev senare i livet.
Anders Adlercreutz
info@andersadlercreutz.fi
